Export & Import

ျမန္မာ - ထိုင္းနယ္စပ္ရွိ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားကို တရားဝင္ကုန္သြယ္မႈ ျဖစ္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ဟု ဒုတိယ သမၼတ ေျပာၾကား

ျမန္မာ - ထိုင္းနယ္စပ္ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားကို တရားဝင္ ကုန္သြယ္မႈ ျဖစ္လာရန္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဒုတိယသမၼတက ႏိုဝင္ဘာလ ၇ ရက္ ျမဝတီ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ အစည္းေဝး ခန္းမ၌ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲတြင္ တိုတ္တြန္း ေျပာၾကားခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ျမန္မာ-ထိုင္း  ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္နိမိတ္ မ်ဥ္းသည္  ေသာင္ရင္းျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ ထားသည့္ ခ်စ္ၾကည္
ေရး တံတား၏  မဲေဆာက္ဘက္ကမ္းမွာ ရွိေနၿပီး ၎တံတားသည္ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္စည္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ရာတြင္ အဓိကက်သည့္ တံတား တစ္စင္းလည္း ျဖစ္ကာ ပို႔ကုန္၊ သြင္းကုန္မ်ား ပို႔ေဆာင္ေရာင္းဝယ္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းသို႔ေသာ္လည္း  ေသာင္ရင္းျမစ္တစ္ေလွ်ာက္တြင္ တရားမဝင္ ဝင္၊ ထြက္ေပါက္မ်ားရွိေနၿပီး တရားမဝင္ကုန္စည္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈကို ဟန္႔တားႏိုင္ရန္ ခက္ခဲေနေၾကာင္း 
ကုန္သည္မ်ားထံမွ သိရပါတယ္။

ျမဝတီ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ အေနျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈ ပိုမိုအဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ႕လာေစေရး အတြက္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိသလို တရားမဝင္ကုန္စည္ ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္မႈမ်ား ပေပ်ာက္ေရးကိုလည္း တစ္ဘက္တစ္လမ္းမွ ကူညီလုပ္ေဆာင္ ေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း၊  သို႔ေသာ္လည္း  တရားမဝင္ ကုန္စည္မ်ားကို သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေနသည့္ ေရွာင္ကြင္းလမ္းမ်ားသည္ ယခင္အခ်ိန္မ်ား ကတည္းက ရွိေနျခင္း
ေၾကာင့္္ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္  ခက္ခဲေနေၾကာင္း၊ တရားမဝင္ကုန္သြယ္မႈ တိုက္ဖ်က္ႏိုင္ရန္ ႏွစ္ႏိုင္ငံတာဝန္ရွိသူမ်ား ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ျမန္မာ၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္ႏွင့္ ထိုင္း ႏိုင္ငံတို႔ၾကား ေရလမ္း၊ ကုန္းလမ္းခရီးျဖင့္ စီးပြားေရး စႀကၤလမ္း တည္ေထာင္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျမဝတီၿမိဳ႕သို႔ ျဖတ္သန္းၿပီး ကုန္စည္ ကူသန္းေရာင္းဝယ္ႏိုင္ရန္ ေဆာင္
ရြက္မည္ျဖစ္သျဖင့္ ျမဝတီဇုန္ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေနသည့္ လုပ္ငန္းက႑ အသီးသီးတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

အာဆီယံ ေဒသတြင္းမွာ ေအအီးစီလို႔ လူသိမ်ားေနတဲ့ အာဆီယံစီးပြားေရးအသိုက္အဝန္း
ကို စတင္တည္ေထာင္ဖို႔  စိုင္းျပင္းတဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး အာဆီယံႏိုင္ငံ တစ္ဝန္း တစ္ႏိုင္ငံနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံၾကား ခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ေနၾကပါတယ္။

အဲ့ဒီလို လုပ္ေဆာင္ၾကရာမွာ စီးပြားေရး စႀကၤလမ္းေတြကို တည္ေဆာက္ၿပီး ႏိုင္ငံခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္ကာ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ေနၿပီး  အေရွ႕အေနာက္ စီးပြားေရးစႀကၤကေတာ့ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၊ ဒါနန္းၿမိဳ႕မွ လာအိုႏုိင္ငံနဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံကို ျဖတ္သန္းမွာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ျမဝတီၿမိဳ႕အထိ လမ္းေၾကာင္းေရးဆြဲ ခ်မွတ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကုန္းလမ္းခရီးကေန ဝင္ေရာက္ခဲ့တဲ့အတြက္ လမ္းခရီး ၾကန္႔ၾကာခ်ိန္ေတြသက္သာသြားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္ ဟု ကုန္သည္တစ္ဦး၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ သိရပါတယ္။

၎လမ္းေၾကာင္းကို ၁၉၉၈ ခုႏွစ္၊ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ၊ မနီလာမွာ က်င္းပခဲ့သည့္ မဟာမဲေခါင္ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ား၏
ဝန္ႀကီးမ်ားအဆင့္  ညီလာခံတြင္ အာဆီယံ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားအနက္ ျမန္မာ၊ ထိုင္း၊ လာအိုႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံတို႔အၾကားစီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္အတြက္ ရည္ရြယ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းအစီစဥ္ကို ၂၀ဝ၆ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလတြင္ စတင္လုပ္ေဆာင္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ကုန္သြယ္ဘက္ႏိုင္ငံမ်ားပါ အက်ိဳးရွိေစမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ျမဝတီကုန္သြယ္ေရးဇုန္ကိုလည္း ေခတ္မီကုန္သြယ္ေရးဇုန္ အျဖစ္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ျမဝတီသည္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းမွ အကြာအေဝးအေနျဖင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံၿမိဳ႕ေတာ္၊ ဗန္ေကာက္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ ၁၉၄၄ မိုင္ ကြာေဝးၿပီး ရန္ကုန္မွ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံ၊ ဒါနန္းၿမိဳ႕သို႔ ၂၁၄၄ မိုင္ကြာေဝး သလို ဗန္ေကာက္မွ ဒါနန္းသို႔လည္း ၁ဝ၈၂ မိုင္ကြာေဝးေၾကာင္း၊ ကုန္းလမ္းခရီးတြင္ ရန္ကုန္မွ ဗန္ေကာက္ အကြာအေဝးသည္ မိုင္ ၄၅၀ ခန္႔သာရွိၿပီး ရန္ကုန္မွ ဒါနန္းသို႔ မိုင္ ၉၀ဝ ခန္႔သာ ကြာေဝးေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ကုန္စည္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈမွာ အခ်ိန္ကုန္သက္သာသည့္အျပင္ ကုန္စည္သယ္ယူပို႔
ေဆာင္မႈ စရိတ္မ်ားပါ ပိုမိုသက္သာေစမည္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အေရးပါသည့္ ထြက္ေပါက္တစ္ခုအေနျဖင့္ တည္ရွိေနပါတယ္။

အေရွ႕အေနာက္ စီးပြားေရး စႀကၤလမ္းသည္ အေရွ႕ဘက္မွာ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္၏ ထြက္ေပါက္ျဖစ္သလို အေနာက္ဘက္တြင္ ကပၸလီ ပင္လယ္ျပင္ကို ထြက္ႏိုင္သည့္ ထြက္ေပါက္ တစ္ခုလည္း ျဖစ္ေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ သိရပါတယ္။

ျမဝတီ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ ကုန္သြယ္မႈတြင္ ၂၀၁၇-၁၈ ဘ႑ာႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ဒုတိယပတ္အထိ ပို႔ကုန္က႑မွအေမရိကန္ ေဒၚလာ ၂၅ ဒသမ ၉၃၄ သန္း၊ သြင္းကုန္ က႑မွ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၅၉  ဒသမ ၇၀၈ သန္း ရရွိထားေၾကာင္း သိရပါတယ္။

၂၀၁၆-၁၇ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ပို႔ကုန္ က႑မွ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၀ ဒသမ၁၉၉ သန္း၊ သြင္းကုန္က႑မွ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၈၆၈ ဒသမ ၄၀၂ သန္း ရရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

Source: The Farmer

Read times
Rate this item
(0 votes)