Local Industry

စီမံကိန္းႀကီးေတြအတြက္ တ႐ုတ္နဂါးႀကီး ျမန္မာ့ေျမေပၚအေျခခ်လာျခင္း

စီမံကိန္းႀကီးေတြအတြက္ တ႐ုတ္နဂါးႀကီး ျမန္မာ့ေျမေပၚအေျခခ်လာျခင္း google

          တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕မဟာစီမံကိန္းႀကီးေတြမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကေန ျမန္မာဘက္က ေသခ်ာေပါက္ အက်ိဳးအျမတ္ ျဖစ္ထြန္းေအာင္ ႀကဳိးပမ္းဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏိုဝင္ဘာ ၈ ရက္က ေနျပည္ေတာ္မွာ ျမန္မာအစိုးရနဲ႔ တ႐ုတ္ CITIC ကုမၸဏီတုိ႔ ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း မူေဘာင္သေဘာတူညီခ်က္ တစ္ရပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးလိုက္ၾကပါတယ္။

 

          ျမန္မာအစိုးရဘက္က ေက်ာက္ျဖဴအထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံခန္႔ခြဲမႈေကာ္မတီ ဥကၠ႒ ဒုတိယ၀န္ႀကီး ဦးဆက္ေအာင္ရဲ႕ေျပာစကားအရ ဒီစီမံကိန္း စတင္ႏုိင္ဖို႔အတြက္ ျမန္မာနဲ႔တ႐ုတ္ ႏွစ္ဖက္စလုံး ခက္ခက္ခဲခဲ ညႇိႏႈိင္းခဲ့ရတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ အမ်ားက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ မဟာစီမံကိန္းႀကီး One Belt One Road ရဲ႕ တစိတ္တေဒသလို႔ ရွဳျမင္ေနၾကတဲ့ ဒီေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံခ်က္ဟာ ဘယ္ေလာက္ ႀကီးမားသလဲ၊ ဒီစီမံကိန္းေၾကာင့္ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဘယ္ေလာက္ အက်ဳိးရွိႏိုင္မလဲဆိုတာ ေလ့လာၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

 

          တကယ္ေျပာရရင္ ကုန္းတြင္းပိတ္လို ျဖစ္ေနတဲ့ တ႐ုတ္ယူနန္ျပည္နယ္နဲ႔ တျခား ျပည္နယ္တခ်ဳိ႕အတြက္ ပင္လယ္ကုန္သြယ္ ထြက္ေပါက္လမ္းအျဖစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေက်ာက္ျဖဴမွာ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ လုပ္မယ္၊ အဲဒီေက်ာက္ျဖဴနဲ႔ ယူနန္ျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္ ခြင္းမင္အထိ ဘက္စံုလမ္းႀကီး ေဖာက္မယ္ဆိုတဲ့ စီမံကိန္းဟာ One Belt One Road စီမံကိန္း မေၾကညာခင္ကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ စီမံကိန္းပါ။တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအတြက္ေတာ့ သမုဒၵရာႏွစ္စင္း ေပၚလစီလို႔ ေခၚပါတယ္။ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ကထြက္ၿပီး ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာတင္မက ျမန္မာႏုိင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္ကိုျဖတ္ၿပီး ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကေနတဆင့္ အိႏၵိယသမုဒၵရာကိုလည္း အသံုးျပဳဖို႔ပါ။ တရုတ္ေတြအတြက္ အဲဒီ စိတ္ကူးရွိေနတာ ၾကာလွပါၿပီ။

 

          One Belt One Road စီမံကိန္း ေပၚထြက္လာတဲ့အခါ တ႐ုတ္ဘက္ကေန ျမန္မာဘက္ကို ေက်ာက္ျဖဴမွာ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေဆာက္ဖို႔၊ အဲဒီေက်ာက္ျဖဴကေန မႏၲေလးကိုျဖတ္ၿပီး တ႐ုတ္နယ္စပ္ မူဆယ္-က်ယ္ေဂါင္အထိ အေဝးေျပးကားလမ္း၊ ရထားလမ္းေတြပါတဲ့ ဘက္စံုလမ္းမႀကီး တည္ေဆာက္ဖို႔ တိတိက်က် အဆုိျပဳခဲ့တာပါ။တ႐ုတ္ရဲ႕ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ဟာ ေက်ာက္ျဖဴမွာ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေဆာက္လည္ပတ္ဖို႔ ဆိုတာဟာ ေတာ္႐ံုသင့္႐ံု စီမံကိန္းမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ ပထမရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းကိုသံုးၿပီး ယူနန္ျပည္နယ္နဲ႔ တျခားျပည္နယ္ေတြက ထုတ္ကုန္ေတြ ျပည္ပကို တင္ပို႔ဖို႔၊ အဲဒီဆိပ္ကမ္းကေနတဆင့္ ပမာဏႀကီးမားတဲ့သြင္းကုန္ေတြ တင္သြင္းဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလာက္ပဲလား ဆုိေတာ့ မကေသးပါဘူး။

 

          ဒုတိယရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ တ႐ုတ္ရဲ႕ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈနဲ႔ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းတခ်ဳိ႕ ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္မွာလာၿပီး အလုပ္လုပ္၊ အဲဒီကထြက္ကုန္ေတြကို ေရနက္ဆိပ္ကမ္းကေန ျပည္ပကို တိုက္ရိုက္တင္ပို႔ ဆိုတာမ်ဳိးပါ။ ဒီလိုႀကီးက်ယ္တဲ့ ဧရာမ စီမံကိန္းႀကီးတစ္ခု လာလုပ္ၿပီဆုိတာနဲ႔ ေက်ာက္ျဖဴ- မႏၲေလး- တ႐ုတ္နယ္စပ္ မူဆယ္ ဆက္သြယ္မယ့္လမ္းမႀကီးတစ္ခု လိုအပ္လာၿပီဆုိတာ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ လက္ရွိ ျမန္မာနဲ႔တ႐ုတ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွာ အဓိကက်တဲ့ မႏၲေလး- မူဆယ္ ကားလမ္းဆိုရင္ ကုန္သြယ္မႈပမာဏ ျမင့္မားလာတာေၾကာင့္ ဝန္ေဆာင္မႈေကာင္းေကာင္း မေပးႏုိင္ေတာ့ဘဲ ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း ကားလမ္းပိတ္တဲ့ အေျခအေန ၾကံဳေတြ႔ေနရပါတယ္။ဒီေနရာမွာ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီ အေဝးေျပး ကားလမ္းမႀကီး၊ အဲဒါနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္း မီးရထားလမ္းတစ္လမ္း လိုကို လိုအပ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါတင္မက ေက်ာက္ျဖဴကေန တ႐ုတ္နယ္စပ္ကို ေရနံနဲ႔ ဓာတ္ေငြ႔ပိုက္လိုင္းကလည္း ရွိေနၿပီမုိ႔၊ အဲဒီပိုက္လိုင္းေတြ၊ အေဝးေျပးလမ္းနဲ႔ ရထားလမ္းေတြအတြက္ ဘူတာ Station ေတြလည္း တည္ေဆာက္ရပါလိမ့္မယ္။

 

          တစ္ခုလံုးျခံဳေျပာရရင္ ဒီစီမံကိန္းႀကီး တစ္ခုလံုးဆုိရင္ အလြန္ႀကီးမားတဲ့ စီမံကိန္းႀကီးပါ။ ဒါေတာင္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျဖစ္သြားရင္ ထုိင္းနဲ႔ကုန္သြယ္ဖို႔ လိုအပ္မယ့္ ေက်ာက္ျဖဴ - ရန္ကုန္- ထိုင္းနယ္စပ္ အေဝးေျပးလမ္းေတြ တည္ေဆာက္ဖို႔ ထည့္မတြက္ထားေသးပါဘူး။အဲဒီစီမံကိန္းႀကီးေတြ တ႐ုတ္ဘက္က ကမ္းလွမ္းတဲ့အခါ အရင္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ေယဘုယ်အားျဖင့္ သေဘာတူခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕အဲဒီႀကီးမားတဲ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ စီမံကိန္းႀကီးေတြကို ဆန္႔က်င္လာမႈနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေက်ာက္ျဖဴ - မႏၲေလး- တ႐ုတ္နယ္စပ္ မူဆယ္ ရထားလမ္းနဲ႔ အေ၀းေျပးလမ္းေဖာက္မယ့္ စီမံကိန္းကို မူေဘာင္သေဘာတူညီခ်က္ မရခင္ ရပ္ဆုိင္းထားလိုက္ရပါတယ္။

 

          ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကိုေတာ့ ၂၀၁၂ နဲ႔ ၂၀၁၃ မွာ အႀကိဳေလ့လာမႈေတြလုပ္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံတကာ တင္ဒါေခၚယူခဲ့ရာမွာ တ႐ုတ္ CITIC ကုမၸဏီက တင္ဒါေအာင္ခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၅ ဒီဇင္ဘာ ၃၀ ရက္မွာေတာ့ ကနဦးသေဘာတူညီခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရနဲ႔ CITIC ကုမၸဏီ သေဘာတူထားတာက ေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စုစုေပါင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏ ၇ ဒသမ ၈ ဘီလ်ံရွိၿပီး တ႐ုတ္ဘက္က ၈၅ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ျမန္မာဘက္က ၁၅ ရာခုိင္ႏႈန္းအခ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။

 

          ဒါေပမဲ့လည္း အဲဒီစီမံကိန္းႀကီးကို ရခုိင္ေဒသခံေတြအပါအဝင္ တျခားကန္႔ကြက္မႈေတြ ရွိေနတာ၊ ၂၀၁၆ မွာ အာဏာရလာတဲ့ အင္န္အယ္လ္ဒီအစိုးရကလည္း ျပန္သံုးသပ္လိုတာေၾကာင့္ စီမံကိန္း မစတင္ႏုိင္ဘဲ ၂ ႏွစ္ခြဲေလာက္ အခ်ိန္ယူ ျပန္လည္ညႇိႏႈိင္းၿပီးမွ လက္ရွိသေဘာတူစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိႏုိင္ခဲ့တာပါ။ သေဘာတူ စာခ်ဳပ္သစ္အရ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္၊ အိမ္ရာစီမံကိန္း စတာေတြကို အပိုင္းလိုက္ အခုလိုပဲ မူေဘာင္စာခ်ဳပ္ေတြခ်ဳပ္၊ တဆင့္ခ်င္း အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားမယ္၊ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၃ ဘီလ်ံထက္မပိုဘဲ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္၊ စီမံကိန္းကိုလည္း တ႐ုတ္က ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ျမန္မာက ၃၀ ရာခုိင္ႏႈန္းအခ်ဳိးနဲ႔ ထည့္ဝင္လုပ္ကိုင္မယ္ စသျဖင့္ ျပင္ဆင္စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

 

          ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အထက္မွာ ရွင္းျပထားခဲ့သလို ဒီစီမံကိန္းႀကီးဟာ ႀကီးက်ယ္တဲ့ မဟာစီမံကိန္းႀကီး ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ အထူးစီးပြားေရးဇုန္လို၊ ေက်ာက္ျဖဴနဲ႔ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ ခ်ိတ္ဆက္ရမယ့္ ရထားလမ္း၊ အေဝးေျပးလမ္းမႀကီးေတြလိုမ်ဳိးကို မျဖစ္မေန အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လိုကို လိုလာပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္မဆုတ္ဘူးဆိုရင္ တျခားေ႐ြးခ်ယ္စရာလမ္း မရွိပါဘူး။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ေအာက္တိုဘာ ၂၂ ရက္ကေတာင္ ျမန္မာ့မီးရထားနဲ႔ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ China Railway Group Limited (CREC) တို႔အၾကား မူဆယ္-မႏၲေလး ရထားလမ္းသစ္ ေဖာက္လုပ္ေရးစီမံကိန္း ျဖစ္ေျမာက္ႏုိင္ေျခေလ့လာမႈ ေဆာင္႐ြက္ဖို႔အတြက္ နားလည္မႈစာခၽြန္လႊာ MOU လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ပါေသးတယ္။

 

          တ႐ုတ္ဘက္က အဆုိျပဳတဲ့ စီမံကိန္းႀကီးကို ေလ့လာသံုးသပ္ၾကည့္ရင္ တ႐ုတ္ဟာ ျမန္မာ၊ ရခုိင္ျပည္နယ္ ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကို အသံုးျပဳၿပီး အိႏၵိယသမုဒၵရာကတဆင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း၊ အာဖရိကနဲ႔ ကမၻာ့အေနာက္ဘက္ျခမ္းကို ကုန္သြယ္စီးပြားေရး လုပ္ခ်င္တဲ့သေဘာပါပဲ။ဒီအေပၚမွာ ျမန္မာဘက္က ဘယ္ေလာက္အက်ိဳးအျမတ္ ရမလဲဆိုတာကေတာ့ စီမံကိန္းအသီးသီးမွာ ျမန္မာအက်ိဳးအျမတ္ပါေအာင္ ညႇိႏႈိင္းႏုိင္မႈ၊ စီမံကိန္းေတြအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္မႈ စတာေတြအေပၚမွာ မူတည္ပါလိမ့္မယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ တ႐ုတ္နဂါးႀကီးကေတာ့ ျမန္မာ့ေျမေပၚ ပံုစံအသစ္နဲ႔ စ ၿပီး ေျခခ်ခဲ့ျပန္ပါၿပီ။

 

Source : FRONTIER

Read times
Rate this item
(0 votes)