LSCI ၏ ပမာဏတြက္ခ်က္မႈကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ ပါဝင္သည့္အေၾကာင္းအရာ (၅) ရပ္ အေပၚ တစ္ခုျခင္းအလိုက္ရရွိသည့္အေရအတြက္ အနည္းအမ်ားအတိုင္း ႏိုင္ငံမ်ားကိုတြက္ ခ်က္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအတြက္ အေၾကာင္းအရာ (၅) ရပ္အေပၚ တြက္ခ်က္ရရွိ သည့္ပမာဏမ်ားကို ပ်မ္းမွ်ကိန္းတြက္ခ်က္ကာ၊ ပ်မ္းမွ် တန္ဖိုးအမ်ားဆံုးရရွိသည့္ ႏိုင္ငံ၏ ပမာဏႏွင့္ ပိုင္းေျချပဳေဆာင္႐ြက္ပါသည္။ ထိုသို႔ေဆာက္႐ြက္ျခင္းျဖင့္ ပမာဏအမ်ားဆံုး ရရွိသည့္ႏိုင္ငံသည္ ကိန္းျပည့္ (၁) ရရွိၿပီး၊ က်န္ႏိုင္ငံမ်ားမွာ ကိန္းျပည့္ (၁) ထက္ငယ္ေသာ ဒသမကိန္းဂဏန္းမ်ားရရွိၾကပါသည္။
စတင္တြက္ခ်က္သည့္ ၂၀ဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ တြက္ခ်က္မႈဂဏန္းသခ်ၤာညီမွ်ျခင္းမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
ညီမွ်ျခင္းတြင္ပါဝင္သည့္ "i" မွာ ႏိုင္ငံကိုရည္ၫႊန္းၿပီး "i" မွာတြက္ခ်က္မႈတြင္ ပါဝင္သည့္ အေၾကာင္းအရာ (၅) ရပ္ကို ရည္ၫႊန္းပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ LSCI တြက္ခ်က္မႈ၏ ကနဦးႏွစ္ျဖစ္ေသာ ၂၀ဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ အမွတ္ရရွိမႈအျမင့္ ဆံုးႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ၫႊန္းကိန္းအမွတ္ (၁၀ဝ) ရရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေနာင္ႏွစ္ မ်ားတြင္ ကနဦးႏွစ္ရရွိမႈအေပၚအေျခခံၿပီး ဆက္လက္တြက္ခ်က္ေဆာင္႐ြက္သြားျခင္းျဖစ္ပါ သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ၂၀ဝ၇ ခုႏွစ္အတြက္ တြက္ခ်က္မႈဂဏန္းသခ်ၤာညီမွ်ျခင္းအား ေအာက္ တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
၂၀ဝ၄ ခုႏွစ္မွ စတင္တြက္ခ်က္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ LSCI အၫႊန္းကိန္းရရွိမႈကို ေလ့လာ ႏိုင္ရန္အတြက္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအပါအဝင္ ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏အမွတ္ရရွိမႈကို ပံု (၂) တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ LSCI
********************
LSCI အၫႊန္းကိန္းစတင္တြက္ခ်က္သည့္ ကနဦးႏွစ္ျဖစ္သည့္ ၂၀ဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံ ေပါင္း (၁၆၂) ႏိုင္ငံပါဝင္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ရပ္တည္မႈမွာ အဆင့္ (၁၅၂) ျဖင့္ ရပ္တည္ခဲ့ပါသည္။ (မွတ္ခ်က္။ အဆိုပါတြက္ခ်က္မႈမွာ အေၾကာင္းအရာ (၉) ခ်က္အေပၚတြင္ တြက္ခ်က္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေနာင္အခါပါဝင္သည့္ အေၾကာင္းအရာ (၅) ခ်က္အရ ျပန္လည္တြက္ခ်က္သည့္အခါ အဆင့္ (၁၃၉) တြင္ ျပန္လည္ရပ္တည္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏွစ္အလိုက္ရရွိခဲ့သည့္ LSCI ၫႊန္းကိန္းရရွိမႈအမွတ္ ရပ္တည္မႈအား ပံု (၃) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ LSCI အၫႊန္းကိန္းရပ္တည္မႈအေျခအေနကို ေလ့လာပါႏွစ္အလိုက္ တိုးတက္မႈရရွိခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ားကိုေတြ႕ရပါသည္။ ေနာက္ဆံုး (၃)ႏွစ္ အတြက္ အဆင့္ ရပ္တည္မႈမွာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ အဆင့္ (၉၅)၊ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္တြင္ အဆင့္ (၁၁၉) ႏွင့္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ တြင္ အဆင့္ (၁၀၂) တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။
အဆိုပါ LSCI အၫႊန္းကိန္းႏွင့္ ကမၻာ့အဆင့္ရပ္တည္မႈတို႔အား ဆက္စပ္စဥ္းစားႏိုင္ရန္ အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ကုန္ေသတၲာကုန္သြယ္မႈႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ လက္ရွိအေျခအေနမ်ား ဆက္လက္တင္ျပလိုပါသည္။လက္ရွိအေျခအေနအထိ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာမ်ား ဆိုက္ကပ္ရပ္နားႏိုင္ သည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဆိပ္ကမ္းမွာ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုတည္းသာျဖစ္ပါသည္။ ရန္ကုန္ ဆိပ္ကမ္းတြင္ အတြင္းဆိပ္ကမ္းေဒသ (Inner Harbour Area) ႏွင့္ သီလဝါကမ္းနားေဒသ (Thilawa Terminal Area) ဟူ၍ ပါဝင္ပါသည္။ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတြင္ ကုန္ေသတၲာဆိပ္ကမ္း တံတားမ်ားႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္တည္းရပ္နားႏိုင္သည့္ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာအစင္းေရ ပမာဏမွာ ရန္ကုန္ျမစ္ ျမစ္ညာမွစတင္ ေရတြက္ပါက ေအာက္ပါအတိုင္းေတြ႕ရပါသည္-
- ထီးတန္း ဆိပ္ကမ္းတံတား (၂)စင္း
(Hteedan Port Terminal - HPT)၊
- ေအး႐ွားေဝါ(လ္) ဆိပ္ကမ္းတံတား (၃)စင္း
(Asia World Port Terminal - AWPT)
- အလံုအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဆိပ္ကမ္းတံတား (၂) စင္း
(Ahlone International Port Terminal - AIPT)
- ျမန္မာ့စက္မႈ ဆိပ္ကမ္းတံတား (၄)စင္း
(Myanmar International Port Terminal - MIP)
- TMT Ports Terminal (၂)စင္း
- Myanmar International Terminals, Thilawa - MITT
(၃) စင္း
အဆိုပါ ကုန္ေသတၲာဆိပ္ကမ္းတံတားမ်ားမွ ႏွစ္အလိုက္ကိုင္တြယ္ခဲ့သည့္ ကုန္ေသတၲာ အေရအတြက္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
ဘ႑ာေရးႏွစ္ TEU အေရအတြက္
၂၀၁၃ - ၂၀၁၄ ၄၈၀,၇၂၇
၂၀၁၄ - ၂၀၁၅ ၇၀၄,၃၅၄
၂၀၁၅- ၂၀၁၆ ၈၉၆,၃၁၅
၂၀၁၆ - ၂၀၁၇ ၁,၀၆၃,၆၅၇
၂၀၁၇ - ၂၀၁၈ ၁,၀၃၄,၂၆၀
TEU=Twenty-foot Equivalent Unit (ေပႏွစ္ဆယ္ ရြယ္တူကုန္ေသတၲာအေရအတြက္)
ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသို႔ လက္ရွိေျပးဆြဲလ်က္ရွိေသာ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာလိုင္း အေရ အတြက္မွာ စုစုေပါင္း (၂၇) လိုင္းျဖစ္ၿပီး၊ အဆိုပါသေဘၤာလိုင္းမ်ားမွ စုစုေပါင္းသေဘၤာအစင္း ေရမွာ (၁၀၂) စင္းျဖင့္ ဝန္ေဆာင္မႈေပးေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိၾကပါသည္။ အဆိုပါသေဘၤာမ်ား တြင္ TEU ၈၀ဝ ခန္႔ သယ္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ ACL သေဘၤာလိုင္းမွ MV. KOTA RATU ကဲ့သို႔ သေဘၤာမ်ားပါဝင္သကဲ့သို႔ TEU ၁၇၀ဝ ခန္႔အထိ သယ္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ MCC Transport သေဘၤာလိုင္းမွ MV. MCC SEOUL ကဲ့သို႔ေသာ သေဘၤာမ်ားလည္းပါဝင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လည္း ဆိပ္ကမ္း၏ေရစူးကန္႔သတ္ခ်က္ႏွင့္ ပို႔ကုန္/သြင္းကုန္ ရရွိမႈအေနအထားအရ အမ်ား အားျဖင့္ သေဘၤာမ်ားမွာ TEU ၈၀ဝ ခန္႔သာ သယ္ေဆာင္ ဝင္/ထြက္ ေလ့ရွိၾကပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသို႔ ဝင္/ထြက္ လ်က္ရွိေသာကုန္ေသတၲာ သေဘၤာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး သေဘၤာလိုင္းအေရအတြက္ႏွင့္ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာအေရအတြက္ (လစဥ္ေျပး ဆြဲႏွင့္ ရပ္နားအပါအဝင္) ကို ပံု (၄) တြင္ေဖာ္ျပထားပါသည္။
နိဂံုးခ်ဳပ္တင္ျပခ်က္
******************
ကုန္ေသတၲာသယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈသည္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္မႈအတြက္ သာမက မၾကာမီကာလတြင္ ျဖစ္ထြန္းတိုးတက္လာမည့္ ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္မႈ (Cross Border Transport) အတြက္ပါ အေရးပါသည့္ ကုန္သြယ္ပို႔ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းစဥ္တစ္ ခုျဖစ္ပါသည္။
အဆိုပါကုန္ေသတၲာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေကာင္းမြန္စြာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ႏိုင္ရန္အတြက္ ႏိုင္ငံ၏ဆိပ္ကမ္းက႑၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေရေၾကာင္းကုန္စည္ပို႔ေဆာင္မႈ က႑၊ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာလုပ္ငန္းမ်ားက႑၊ အျခားဆက္စပ္ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ ပံ့ပိုးမႈက႑ စသည့္က႑အသီးသီး ဟန္ခ်က္ညီညီဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။ သို႔မွသာ ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္မႈ ကုန္က်စရိတ္မ်ားသက္သာလာကာ ႏိုင္ငံ၏ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ား အျခား ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္မႈအားသာခ်က္ကို ရရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ယခု Liner Shipping Connectivity Index (LSCI) ကဲ့သို႔ေသာ အၫႊန္း ကိန္းတြက္ခ်က္မႈမ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ရပ္တည္မႈမွာ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ပါက ေနာက္မွလိုက္ရသည့္ အေနအထားတြင္ ေရာက္ရွိလ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ က႑ အလိုက္ ႏိုင္ငံတကာမွ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဝင္ေရာက္ရန္စဥ္းစားၾကသည့္အခါတြင္လည္း အဆိုပါ အၫႊန္းကိန္းမ်ား၏ ရမွတ္/အဆင့္ တြက္ခ်က္ေဖာ္ျပမႈမ်ားကို ၾကည့္႐ႈၿပီးဆံုးျဖတ္ေလ့ရွိၾကပါ သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ အဖက္ဖက္မွေဆာင္႐ြက္ေနခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံ၏အေရး ႀကီးေသာက႑အလိုက္ အမွန္တကယ္ေကာင္းမြန္ေအာင္ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ ေဆာင္႐ြက္ၾကရန္လိုအပ္သကဲ့သို႔၊ သက္ဆိုင္ရာအၫႊန္းကိန္းတြက္ခ်က္မႈမ်ားကိုလည္း နားလည္သိရွိထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာလိုင္းမ်ားျဖင့္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းကုန္သြယ္ ခ်ိတ္ဆက္ေဆာင္႐ြက္မႈဆိုင္ရာ အၫႊန္းကိန္းျဖစ္သည့္ Liner Shipping Connectivity Index (LSCI) အေၾကာင္းအား ေလ့လာစုစည္း မိတ္ဆက္တင္ျပလိုက္ပါသည္။
Credit ; Dr myo,SAD,Myanmar Port Authority