ပင္လယ္ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွုသည္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္ေရးမွ ဆင့္ပြားေပၚေပါက္လာသည့္ ေတာင္းဆိုမွု (ဝယ္လိုအား) ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ဝယ္လိုအားအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း၊ နိုင္ငံေရး အေျခအေနမ်ား၊ ကမၻာ့စီးပြားေရး၊ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မွု၊ ပ်မ္းမၽွခရီး အကြာအေဝးႏွင့္ ပို႔ေဆာင္ေရး ကုန္က်စရိတ္ တို႔ျဖစ္ပါသည္။ အျခားတစ္ဘက္တြင္ သေဘၤာလုပ္ငန္း ပံ့ပိုးနိုင္မွု (ေရာင္းလိုအား) အေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ သေဘၤာ အေရအတြက္၊ ကုန္တင္ ေဆာင္နိုင္သည့္ ပမာဏႏွင့္ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ထိေရာက္မွုတို႔ ျဖစ္ပါသည္။
သေဘၤာလုပ္ငန္းေရာင္းလိုအားသည္ သေဘၤာတင္ခ ႏွုန္းထားတစ္ခုတြင္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားမွ ပံ့ပိုးေပးနိုင္သည့္ ဝန္ေဆာင္မွုကို ေဖာ္ျပၿပီး သေဘၤာလုပ္ငန္း ဝယ္လိုအားသည္ သေဘၤာတင္ခႏွုန္းထား အေျပာင္းအလဲတြင္ ကုန္တင္ပို႔သူမ်ားက ၎တို႔၏ လိုအပ္ခ်က္ကို မည္သို႔ခ်ိန္ညႇိ ေဆာင္ရြက္သည္ကို ေဖာ္ျပသည္။ သေဘၤာလုပ္ငန္း ေဈးကြက္တြင္ ေရာင္းလိုအားႏွင့္ ဝယ္လိုအားတို႔သည္ မၽွေျခေဈးႏွုန္းတစ္ခုသို႔ ေရာက္ရွိသည့္အခါ ကုန္သယ္ ေဆာင္သူမ်ားႏွင့္ ကုန္တင္ပို႔သူမ်ား အၾကား ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ လက္ခံနိုင္သည့္ သေဘၤာတင္ခ ႏွုန္းထားသို႔ ေရာက္ရွိလာသည္။
ပင္လယ္ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ ဝယ္လိုအား
သေဘၤာလုပ္ငန္းတြင္ ေရာင္းလိုအားႏွင့္ ဝယ္လိုအားကို အေျခခံသည့္ ေဈးကြက္ပုံစံကို အသုံးျပဳသည္။ ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္ရန္အတြက္ ဝယ္လိုအားကို မတူညီသည့္ ေနရာေဒသတစ္ခု အတြင္းရွိ ကုန္စည္ ဝယ္လိုအားက အဆုံးအျဖတ္ေပးသည္။ သဘာဝ အရင္းအျမစ္မ်ားရရွိမွုသည္ တစ္ေနရာႏွင့္တစ္ေနရာ ကြဲျပားျခားနားျခင္း၊ ထုတ္လုပ္ရာတြင္ ကုန္ပစၥည္း ကြဲျပားျခားနားျခင္းႏွင့္ အထူးျပဳပုံ ကြာျခားျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားမွာ အခ်ိဳ႕ေဒသတြင္ လိုအပ္သည္ထက္ ပိုေနျခင္း၊ အခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားတြင္ လိုအပ္သေလာက္ မရရွိျခင္းတို႔ကို ေတြ႕ၾကဳံရနိုင္ပါသည္။
နိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ား
နိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားတြင္အစိုးရအဖြဲ႕မွ က်င့္သုံးေသာ မဟာဗ်ဴဟာ/ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားႏွင့္ မူဝါဒမ်ား ပါဝင္သည္။ အဆိုပါကိစၥမ်ားတြင္ အစိုးရမွ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ သေဘၤာလုပ္ငန္းကို ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ျခင္းအျပင္ ျပည္တြင္းထုတ္ကုန္မ်ားကို အားေပးရန္အတြက္ နိုင္ငံျခားမွ သြင္းကုန္ ကုန္ပစၥည္းကို ကန္႔သတ္သည့္ ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ား ပါဝင္သည္။ အျခားနိုင္ငံေရးအက်ိဳး သက္ေရာက္မွုမ်ားမွာ စစ္ပြဲ၊ ေတာ္လွန္ေရး၊ နိုင္ငံေရး အၾကပ္အတည္းမ်ားႏွင့္ သပိတ္ေမွာက္မွုမ်ား ပါဝင္သည္။ ဥပမာအေနျဖင့္ ၁၉၅၀ ဝန္းက်င္ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ကိုးရီးယားစစ္ပြဲျော့္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ားတြင္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား စုပုံေနျခင္း၊ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္တြင္ ကူဝိတ္နိုင္ငံသို႔ အီရတ္နိုင္ငံမွ က်ဴးေက်ာ္ ဝင္ေရာက္ခဲ့သျဖင့္ ေရနံတင္သေဘၤာမ်ားကို ပစၥည္းသိုေလွာင္ရန္ အသုံးျပဳခဲ့ရသည့္ အတြက္ ေရနံတင္သေဘၤာပိုင္ရွင္မ်ား ဝင္ေငြေကာင္းခဲ့ျခင္း၊ ၂၀၀၁ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ျဖစ္ရပ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကမၻာ့ကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္မွုမွာ ၁.၃ ရာခိုင္ႏွုန္းသာ တိုးတက္ခဲ့ၿပီး ယခင္ႏွစ္မ်ား၏ တိုးတက္မွုႏွင့္ႏွိုင္းယွဥ္ပါက သုံးပုံတစ္ပုံသာရွိျခင္းစသည့္ အေၿခ အေနမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါသည္။
ကမၻာ့စီးပြားေရး
သေဘၤာလုပ္ငန္း ဝယ္လိုအားကို သက္ေရာက္သည့္ အျခားအေရးပါေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္မွာ ကမၻာ့စီးပြားေရးျဖစ္သည္။ ၉/၁၁ ျဖစ္ရပ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကမၻာ့ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္မွု က်ဆင္း သြားသည့္အတြက္ အက်ိဳးဆက္အေနႏွင့္ ကမၻာတစ္ဝွမ္းလုံးတြင္ သြင္းကုန္ေရာပို႔ကုန္ပါ ပမာဏ က်ဆင္းသြားခဲ့ပါသည္။
ကမၻာ့စီးပြားေရးသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို သြင္းကုန္/ ထုတ္ကုန္မ်ားအျဖစ္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းမွ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေပးရန္ ဝယ္လိုအားကို ျဖစ္ထြန္းေစသည့္အတြက္ ကမၻာ့ စီးပြားေရးႏွင့္ ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတႊက္ ဝယ္လိုအားမွာ တိုက္ရိုက္ဆက္စပ္မွု ရွိေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မွုပမာဏႏွင့္ ကမၻာ့စီးပြားေရး ဆက္စပ္မွုကို သိရွိနိုင္ရန္ ေရေၾကာင္းျဖင့္ ကုန္သြယ္ေသာ ကုန္ပစၥည္းကိုလည္း ေလ့လာရန္ ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ကာလတိုအတႊင္း (ပုံမွန္အားျဖင့္တစ္ႏွစ္အတြင္း) ေရေၾကာင္းျဖင့္ ကုန္သြယ္သည့္ ကုန္စည္တြင္ တသမတ္တည္းမရွိဘဲ အတက္အက်ျဖစ္ေပၚျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ ရာသီခ်ိန္ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာျပရလၽွင္ ကမၻာ့ ေျမာက္ပိုင္းေဒသမ်ားတြင္ ေဆာင္းတြင္းကာလ၌ စြမ္းအင္သုံးစြဲမွုမ်ားျပားသျဖင့္ စြမ္းအင္အတြက္ ဝယ္လိုအားျမင့္တက္လာပါသည္။
ကုန္စည္ကုန္သြယ္မွုတြင္ ေရရွည္ကာလအတြက္ အလားအလာမ်ားကို စက္မွုလုပ္ငန္းမ်ား၏ စီးပြားေရး ဆိုင္ရာစရိုက္လကၡဏာမ်ားကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ သတ္မွတ္နိုင္ပါသည္။ ထိုစရိုက္လကၡဏာမ်ားမွာ ကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္/ စားသုံးသည့္ပုံစံ (အခ်ိဳ႕ေသာထုတ္ကုန္မ်ားတႊင္ ဝယ္လိုအားေျပာင္းလဲမွု)၊ တည္ေနရာ (ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း ရရွိနိုင္သည့္ အရင္းအျမစ္ေနရာ ေျပာင္းလဲျခင္း)၊ လုပ္ငန္းစဥ္ (ကုန္သြယ္မွုပုံစံ ေျပာင္းလဲသြားသည့္အတြက္ စက္႐ုံကို ျပန္လည္မြမ္းမံ ေနရာခ်ထားရျခင္း)၊ အခ်ိန္ (ကုန္တင္ပို႔သူ၏ လိုအပ္ခ်က္ ေျပာင္းလဲျခင္း) စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
ပ်မ္းမၽွခရီးအကြာအေဝး (Average Haul)
ပင္လယ္ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ ဝယ္လိုအားသည္ ကုန္စည္ပမာဏေပၚတြင္သာ မူတည္သည္မဟုတ္ဘဲ ကုန္စည္သယ္ပို႔ရမည့္ ခရီးအကြာအေဝး ေပၚတြင္လည္း မူတည္ေနသည္။ သံသတၱဳရိုင္း တစ္တန္ကို တ႐ုပ္ျပည္သို႔ တင္သြင္းရန္အတြက္ ေျမာက္အေမရိကတိုက္ရွိ ဝယ္လိုအား ထက္ ၾသစေတးလ်တိုက္ရွိ ဝယ္လိုအားသည္ ပိုမိုမ်ားျပားပါသည္။ ကုန္သြယ္ရာတြင္ ခရီးအကြာ အေဝး၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွုကို ပ်မ္းမၽွအကြာအေဝးအျဖစ္ ေဖာ္ျပၾကသည္။
ထို႔အတြက္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွုအတြက္ ဝယ္လိုအားကို တန္-မိုင္ ဟူသည့္ယူနစ္ျဖင့္ တိုင္းတာနိုင္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ကုန္ပစၥည္းပမာဏကို ပ်မ္းမၽွခရီး အကြာအေဝးျဖင့္ ေျမႇာက္၍ရသည့္ ရလာဒ္ ျဖစ္သည္။ ပ်မ္းမၽွခရီး အကြာအေဝးအေပၚ ေရေၾကာင္းသယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ ဝယ္လို အား သက္ေရာက္မွုကို တ႐ုပ္ျပည္မွ ဝမ္းပုံသေဘၤာျဖင့္ သယ္ယူသည့္ ကုန္စည္ပမာဏႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ဝယ္လိုအားျဖင့္ ရွင္းလင္းေဖာ္ျပနိုင္သည္။
သံသတၱဳရိုင္း၊ ေက်ာက္မီးေသြးႏွင့္ အျခားကုန္စည္မ်ားစသည့္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ား လိုအပ္ခ်က္ ျပည့္မီေအာင္ ျဖည့္ဆည္းရာတြင္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ားအတြက္ တ႐ုပ္ျပည္၏ ဝယ္လိုအားမွာ အလြန္ ႀကီးမားသည့္အတြက္ အနီးအနားရွိနိုင္ငံမ်ားမွ (ဥပမာ-ၾသစေတးလ်) ေထာက္ပံ့ေပးနိုင္သည့္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း ပမာဏထက္ကို ေက်ာ္လြန္လ်က္ရွိေနသည္။ ရလာဒ္အေနျဖင့္ တ႐ုပ္ျပည္သည္ လိုအပ္သည့္ ပစၥည္းမ်ားကိုရရွိရန္ အေဝးရွိ ကုန္ၾကမ္းေထာက္ပံ့သူမ်ားျ ဖစ္သည့္ ဘရာဇီး၊ ခ်ီလီႏွင့္ ေတာင္အေမရိက နိုင္ငံမ်ားအထိ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္လာရသည္။ ထိုသို႔ကုန္သြယ္မွုေၾကာင့္ ရွည္လ်ားေသာခရီးစဥ္မ်ားအတြက္ သေဘၤာမ်ားပိုမို လိုအပ္လာၿပီး ကမၻာတဝွမ္းလုံးတြင္ ဝမ္းပုံကုန္တင္ သေဘၤာျဖင့္ တင္ေဆာင္သည့္ ကုန္စည္ပမာဏမွာ သိသိသာသာတိုးတက္ျမင့္မ်ားလာသည္။
သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွုကုန္က်စရိတ္
ၿပီးခဲ့သည့္ ရာစုႏွစ္တြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္မ်ား ထြန္းကားလာျခင္း၊ အရြယ္အစား ႀကီးမားေသာ သေဘၤာမ်ားကို အသုံးျပဳလာျခင္း၊ သေဘၤာလုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ပိုမိုထိေရာက္ေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံကို အသုံးျပဳလာျခင္းစသည့္ အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွုစရိတ္ကို တေျဖးေျဖး ေလ်ာ့ခ်လာနိုင္ ခဲ့ပါသည္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွုစရိတ္ကို ေလ်ာ့ခ်လာနိုင္သည္ႏွင့္အမၽွ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းျဖင့္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေပးရန္ ဝယ္လိုအားသည္လည္း ပိုမိုျမင့္မားလာပါသည္။
စားသုံးသူမ်ားသည္ ကုန္ပစၥည္းဝယ္ယူရာတြင္ ပစၥည္း၏ အရည္အေသြးႏွင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ရန္ ကုန္က်စရိတ္တို႔အေပၚ အေျခခံ၍ ဆုံးျဖတ္ၾကပါသည္။ မည္သည့္ပစၥည္းကို ဝယ္ယူမည္ဆိုသည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွု ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ေဆာင္မွုကို အလြယ္ တကူရရွိနိုင္မွုတို႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။
ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို မည္သည့္ေနရာတြင္ ေရာင္းခ်ရမည္ဆိုသည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္သူမ်ားမွ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္ ထိုက္တန္ေအာင္ ေဈးကြက္သို႔ ပို႔ေဆာင္ေပးနိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းအေပၚ မ်ားစြာမူတည္ေနပါသည္။
ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ားကို မည္သည့္ေနရာမွ ရယူရမည္ဆိုသည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွု ကုန္က်စရိတ္အေပၚ မူတည္ေနသည္။ ထို႔အျပင္ ကုန္ပစၥည္းကို မည္မၽွေဈးႏွုန္း သတ္မွတ္မည္ဆိုသည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္လည္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွု ကုန္က်စရိတ္ေပၚတြင္ မ်ားစြာမူတည္ေနၿပီး တစ္ဖန္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွု ကုန္က်စရိတ္သည္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မွုႏွင့္ ေရရွည္တြင္ ကုန္သြယ္ေရး ဖြံ့ၿဖိဳးတိုးတက္မွုတို႔အတြက္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွု ရွိေနျပန္သည္။
သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွကုန္က်စရိတ္ကို ေလ်ာ့ခ်နိုင္သည့္အခါ နိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွုံမွုမ်ား ပိုမိုဝင္ေရာက္ လာနိုင္သည့္အတြက္ ျပည္ပပို႔ကုန္ပမာဏျမင့္မားလာျခင္း၊ အဆင့္ျမင့္နည္းပညာႏွင့္ အသိပညာမ်ားကို ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္မွုရွိလာျခင္း၊ အလုပ္လက္မဲ့ အေရအတြက္ ကိုေလ်ာ့ခ်နိုင္ျခင္း စသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား လည္းရရွိလာနိုင္ပါသည္။
သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ကုန္က်စရိတ္တြင္ ပါဝင္ေနသည့္ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သုံးသပ္ရန္မွာ လြယ္ကူသည့္ ကိစၥတစ္ခု မဟုတ္ပါ။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ေဆာင္မွုအတြက္ ေတာင္းဆိုမွု (ဝယ္လိုအား)သည္ ကုန္သြယ္မွုမွ ဆင္းသက္လာၿပီး ကုန္သြယ္မွုတြင္ပင္ ပို႔ေဆာင္ေရးကုန္က်စရိတ္ကို သက္ေရာက္ေနသည့္ အခ်က္မ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။
ေယဘူယ်အားျဖင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွု ကုန္က်စရိတ္သည္ ဝန္ေဆာင္မွုအေပၚ ေရာင္းလိုအားႏွင့္ ဝယ္လိုအားတို႔မွ အဆုံးအျဖတ္ေပးေနပါသည္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးစရိတ္ ေလ်ာ့နည္းပါက ေနာက္ဆုံးထုတ္လုပ္သည့္ ကုန္ေခ်ာပစၥည္း၏ တန္ဖိုးမွာ ေလ်ာ့နည္းသြားသည့္အတြက္ ကုန္သြယ္မွုပမာဏကို ျမင့္တက္လာေစမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ထို႔အျပင္ ကုန္သြယ္မွုပမာဏကို ျမႇင့္တင္နိုင္ပါက ပမာဏမ်ားျပားစြာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခုအတြက္ ကုန္က်စရိတ္ကို ေလ်ာ့နည္းေစနိုင္ၿပီး သေဘၤာလုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္မွုတြင္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရမွု၊ ထိေရာက္မွုႏွင့္ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေဆာင္ရြက္မွုတို႔ျဖင့္ ကၽြမ္းက်င္မွု ရရွိလာကာ ေရရွည္ တြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မွု ကုန္က်စရိတ္ကိုေလ်ာ့ခ်နိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
Source : Shipping and logistics