ယခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ စတင္တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္ၿပီး ၂ဝ၂၁ ခုႏွစ္ ကုန္ပိုင္းတြင္ ၿပီးစီးရန္ ေမၽွာ္မွန္းထားသည္။
ဧရာဝတီျမစ္ႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေပၚတြင္ ကုန္ေသတၱာမ်ား ကုန္တင္၊ ကုန္ခ်ျပဳလုပ္နိုင္မည့္ ေခတ္မီဆိပ္ကမ္း ေျခာက္ခု တည္ေဆာက္ရန္ ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနက လ်ာထားၿပီး ပထမဦးဆုံးအျဖစ္ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး၊ အမရပူရၿမိဳ႕နယ္၊ ေရႊလွံဗိုလ္ေက်ာင္းအနီး ဧရာဝတီျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္မည္ ျဖစ္သည္။
ယင္းဆိပ္ကမ္းကို အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၅ သန္းေက်ာ္ အကုန္အက်ခံၿပီး လာမည့္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ စတင္တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္သည္။ နိုင္ငံတကာအဆင့္မီ တည္ေဆာက္မည့္ ထိုဆိပ္ကမ္းကို ဂ်ပန္အစိုးရ၏ Grant Aid အေထာက္အပံ့ အစီအစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္မည္ ျဖစ္သည္။
ဧရာဝတီျမစ္သည္ မိုးရာသီ၌ ေရအလြန္မ်ားၿပီး ေႏြရာသီတြင္ ေရအလြန္နည္းကာ ေရလမ္းေၾကာင္းမ်ား ေျပာင္းလဲမႈ ျမန္ဆန္လြန္းသည့္အတြက္ ဆိပ္ကမ္းတည္ေဆာက္ရန္ စိန္ေခၚမႈႀကီးမားခဲ့ၿပီး ယခုအခ်ိန္ထိ နိုင္ငံတကာအဆင့္မီ ဆိပ္ကမ္းမ်ိဳး တစ္ခုမၽွမရွိခဲ့ေပ။
သို႔ေသာ္ ယခု ပထမဆုံးအႀကိမ္အျဖစ္ JICA ႏွင့္ ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနတို႔ ေရးဆြဲခဲ့သည့္ ႏွစ္ရွည္စီမံကိန္းျဖစ္ေသာ အမ်ိဳးသား ပို႔ေဆာင္ေရးပင္မစီမံကိန္း၂ဝ၁၅−၃၅ (National Transport Master Plan ၂ဝ၁၅-၃၅) အရ JICA ျဖင့္ ပူးတြဲ၍ ေလ့လာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ကာ ဧရာဝတီျမစ္ ေပၚတြင္ ေခတ္မီဆိပ္ကမ္းေလးခုႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေပၚတြင္ ဆိပ္ကမ္း ႏွစ္ခု၊ စုစုေပါင္း ဆိပ္ကမ္းေျခာက္ခု တည္ေဆာက္ရန္ လ်ာထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဆိပ္ကမ္းေျခာက္ခု တည္ေဆာက္သြားမည့္ ေနရာမ်ားမွာ ဧရာဝတီျမစ္တြင္ ဗန္းေမာ္၊ မႏၲေလး၊ ပခုကၠဴ၊ မေကြးၿမိဳ႕ တို႔တြင္ျဖစ္ၿပီး ခ်င္းတြင္းျမစ္တြင္ ကေလးဝႏွင့္ မုံရြာတို႔တြင္ ျဖစ္သည္။ဧရာဝတီျမစ္ႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္မ်ားကို ျမစ္ေၾကာင္း ဖြံ့ၿဖိဳးေရးလုပ္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ကုန္းလမ္း၊ ေရလမ္း ဆက္သြယ္ အသုံးျပဳနိုင္ေသာ(Multi model Transport) တြင္ ျပည္တြင္းဆိပ္ကမ္းမ်ား အသုံးျပဳသင့္သည္ဆိုေသာ ဂ်ိဳက္ကာ၏ ေလ့လာခ်က္အရ ေနရာေျခာက္ခုတြင္ အၾကမ္းဖ်င္း လ်ာထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ အျမဲတမ္းအတြင္းဝန္ ဦးဝင္းခန္႔က ျမန္ာတိုင္း(မ္)ကို ေျပာျပခဲ့ပါသည္။
''ICA ရဲ့ အယူအဆအရေရာ၊ မဟာဗ်ဴဟာအရပါ စဥ္းစားခဲ့ၾကတယ္။ အေသးစိတ္ မဟုတ္ေသးေပမဲ့ အဲဒီလိုလုပ္သင့္တယ္ဆိုၿပီး Logistic အရ စဥ္းစားခဲ့တယ္''ဟု ၎ကေျပာသည္။ဧရာဝတီျမစ္၏ သဘာဝအေျခအေနသည္ ဆိပ္ကမ္းတစ္ခု တည္ေဆာက္ရန္ စိန္ေခၚမွုႀကီးမားၿပီး နည္းပညာအရပါ မလြယ္ကူသည့္အတြက္ ဂ်ပန္သို႔ အကူအညီေတာင္းခံခဲ့သည္ဟု ၎ကဆိုသည္။
''ဂ်ပန္က ပိုက္ဆံေခ်းမယ္။သူတို႔ေဆာက္ေပးမယ္ ေျပာတယ္။ပိုက္ဆံေခ်းလည္း မလုပ္ရဲေသးဘူး။ ပထမဆုံးတစ္ခုကို ေအာင္ျမင္ေအာင္ Grant Aid ေပးပါလား။ အဲဒီက်ရင္ နိုင္ငံမွာလည္း ဒီအျမင္ေတြ ဖြံ့ၿဖိဳးတိုးတက္လာၿပီး ဆိပ္ကမ္း ဒီလိုေဆာက္လို႔ရတယ္။ ေသခ်ာတယ္၊ အလုပ္ လုပ္လို႔ရတယ္လို႔ သိရင္ေတာ့ တျခား ဆိပ္ကမ္းေတြကို PPP နဲ႔သြားလို႔ေကာင္းမယ္။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ နိုင္ငံေတာ္ရဲ့ ရင္းႏွီးျမႇုဳပ္ႏွံမွုနဲ႔ မလုပ္ရဲေသးဘူးဆိုေတာ့ ပထမဦးဆုံး Grant ကို ေပးတယ္။ မႏၲေလးမွာ စေဆာက္မွာ''ဟု ဦးဝင္းခန္႔က ေျပာသည္။
အဆိုပါ ဆိပ္ကမ္းတည္ေဆာက္ရန္ ျပင္ဆင္မႈသည္ ယခုေနာက္ဆုံးအဆင့္ ေရာက္ေနၿပီျဖစ္ၿပီး ဒီဇိုင္းအတည္ျပဳမႈ၊ ေျမသိမ္းဆည္းမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ၿပီးၿပီ ျဖစ္သည္။တည္ေဆာက္မည့္ ကုမၸဏီ ေရြးခ်ယ္ရန္ ဧၿပီလအတြင္းက ဂ်ပန္နိုင္ငံတြင္ ကုမၸဏီစာရင္း ျပဳစုကာ တင္ေဒၚေခၚယူမႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားၿပီျဖစ္သည္။
''အဓိက တည္ေဆာက္ရတဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ ဧရာဝတီျမစ္ ေရလမ္းေၾကာင္းမွာ ကြန္တိန္နာ (Cargo) ကုန္ပစၥည္း တင္ခ်နိုင္တဲ့ ဆိပ္ကမ္း မရွိေသးဘူး။ ကြန္တိန္နာ (Cargo) တင္ခ်နိုင္တဲ့ ဆိပ္ကမ္း ပထမဦးဆုံး ေဆာက္တာေပါ့။ ဂ်ပန္အေထာက္အပံ့နဲ႔ေဆာက္တာ'' ဟု ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ လက္ေထာက္အတြင္းဝန္ ဦးေအာင္ရဲထြန္းက ေျပာသည္။
မႏၲေလးဆိပ္ကမ္းကို ဂ်ပန္၏ Grant Aid အစီအစဥ္ျဖင့္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၅ ဒသမ ၄၂ သန္းသုံးစြဲ တည္ေဆာက္မည္ ျဖစ္ၿပီး ယင္းပမာဏသည္ ကုန္က်စရိတ္အေသးစိတ္ကို တြက္ခ်က္ထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ၎က ေျပာသည္။နိုင္ငံတကာအဆင့္မီ မႏၲေလးဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ရာတြင္ ဆိပ္ခံတံတား တည္ေဆာက္ျခင္းအတြက္ အရွည္ ၁၈ဝ မီတာရွိၿပီး ကြန္ကရစ္ Jetty၊ ခ်ဥ္းကပ္လမ္းႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္တံတား၊ ကြန္တိန္နာ သိုေလွာင္ေသာေနရာမ်ား အဓိက ပါဝင္မည္ျဖစ္သည္။ ၂ဝ၁၉ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ စတင္တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္ၿပီး ၂ဝ၂၁ ခုႏွစ္ ကုန္ပိုင္းတြင္ ၿပီးစီးရန္ ေမၽွာ္မွန္းထားသည္။
''မႏၲေလးဆိပ္ကမ္းတည္ေဆာက္ၿပီးရင္ ဧရာဝတီျမစ္မွာ ၁၂ ရာသီ Operate လုပ္လို႔ ရပါတယ္ဆိုတဲ့ ဒီဇိုင္းသာမွန္ရင္ တျခားဆိပ္ကမ္းေတြမွာရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံလို႔ရပါတယ္ဆိုတာ လူထုကေရာ၊ ရင္းႏွီးျမႇုဳပ္ႏွံသူကပါျမင္မွာ'' ဟု ဦးဝင္းခန္႔က ေျပာသည္။ မႏၲေလးဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္လိုက္ပါက ကြန္တိန္နာ တင္လာေသာ ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း သေဘာၤႀကီးမ်ားလည္း ဆိုက္ကပ္လာနိုင္မည္ျဖစ္သည့္အျပင္ ပထမဦးဆုံး ကုန္းတြင္း ကြန္တိန္နာဆိပ္ကမ္းတစ္ခု ေပၚေပါက္လာမည္ ျဖစ္သည္။
'' မႏၲေလးဆိပ္ကမ္း ေဆာက္ၿပီးရင္ေတာ့ က်န္တဲ့ဆိပ္ကမ္းေတြလည္း ေလ့လာၿပီးေတာ့ ေဆာက္သင့္တဲ့ ေနရာေတြမွာ အဆင့္လိုက္ ေဆာက္သြားမွာ'' ဟု ဦးေအာင္ရဲထြန္းက ဆိုသည္။ဆိပ္ကမ္းအားလုံး တည္ေဆာက္ရန္မွာ ယာယီအေနအထားအရ အေသးစိတ္ အစီအစဥ္မရွိေသးေသာ္လည္း စီမံထားသည့္ထဲတြင္ ရွိထားသည္ဟု ဦးဝင္းခန္႔က ေျပာသည္။
''တိုင္းေဒသႀကီးေတြလည္း စိတ္ဝင္စားမွာပဲ။ ဗန္းေမာ္ကလည္း တ႐ုတ္ျပည္နဲ႔ စီးပြားေရးဆက္ဆံမႈ အားေကာင္းလာလို႔ စီးပြားေရးတအား ျဖစ္ထြန္းလာမယ္ဆိုရင္ ဆိပ္ကမ္းတစ္ခု ျဖစ္လာနိုင္တယ္။ မႏၲေလးက ဘာလို႔ပိုျဖစ္နိုင္လည္းဆိုေတာ့ မႏၲေလးနဲ႔ ကူမင္းရထားလမ္း ေပၚလာတဲ့အခါက်ေတာ့ အဲဒီမွာ ကြန္တိန္နာေတြ ေရာက္လာနိုင္တယ္။ ပခုကၠဴမွာလည္း ကုန္ေတြအမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ျပည္တြင္းကေနတင္မယ့္ ကုန္စည္ေတြ တစ္ခ်ိန္မွာ ျပည္ပတင္ပို႔ရင္ အဲဒီမွာ ကြန္တိန္နာေတြနဲ႔ တိုက္ရိုက္ ပို႔နိုင္မယ္ဆိုရင္ ပခုကၠဴဆိပ္ကမ္းက အေရးႀကီးလာမယ္''ဟု ဦးဝင္းခန္႔က ဆိုသည္။
တိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရက စတင္လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုလၽွင္ မႏၲေလးဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ၿပီးစီးပါက ေနာက္ထပ္ တည္ေဆာက္ရန္ ပခုကၠဴဆိပ္ကမ္းသည္ ျဖစ္နိုင္ေၿခ နီးစပ္သည္ဟု ၎ကဆိုသည္။မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး၏ အဓိကဆိပ္ကမ္းႀကီး ျဖစ္လာမည့္ ပခုကၠဴဆိပ္ကမ္းကို နိုင္ငံတကာအဆင့္မီ ဆိပ္ကမ္းအျဖစ္ တည္ေဆာက္သြားရန္ လ်ာထားၿပီး ပခုကၠဴၿမိဳ႕၊ ေအးကၽြန္းရွိအလ်ား ၁၈ဝ မီတာေပၚတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ၂၅ သန္း အသုံးျပဳ၍ တည္ေဆာက္ရန္ ျဖစ္သည္။
''ကၽြန္ေတာ္တို႔က စိတ္ကူးေလးေတာ့ရွိတယ္။ ေခ်းေငြရမရေတာ့ မသိေသးဘူး။ ေခ်းမယ္။ မေခ်းမယ္ဆိုတာလည္း အတိအက် မသိေသးဘူး''ဟု မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး ေဆာက္လုပ္ေရး၊ ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရး ဝန္ႀကီး ဦးတင္ႏြယ္ဦးက ေျပာသည္။ပခုကၠဴဆိပ္ကမ္းသည္ အထက္ျမန္မာျပည္ႏွင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ ကုန္စည္ဖလွယ္ရာ အဓိကဆိပ္ကမ္းႀကီးလည္းျဖစ္ရာ မေကြးတိုင္း အပါအဝင္ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊မႏၲေလးတိုင္း၊ ခ်င္းျပည္နယ္တို႔မွ ေဒသထြက္ကုန္မ်ားကို ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိရန္ကုန္တိုင္း၊ ဧရာဝတီတိုင္း၊ ပဲခူးတိုင္းတို႔မွ ထြက္ကုန္မ်ားႏွင့္ အဓိက ဖလွယ္ရာ ဆိပ္ကမ္းျဖစ္လာနိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
''ပခုကၠဴဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ေရး စီမံကိန္းက အစီအစဥ္ထဲမွာ ရွိေနေပမဲ့ လက္ရွိအေနအထားအရ တအားႀကီး အားမေပးေသးဘူး။မေသခ်ာမွုက တစ္အခ်က္ေပါ့။ ႏွစ္အခ်က္က ေရေၾကာင္းဖြံ့ၿဖိဳးေရး ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ဖို႔အတြက္ အခုထက္ထိ မလုပ္နိုင္ေသးဘူး။၁ဝ လေလာက္ ၂၄ နာရီသြားလာနိုင္တဲ့ အခ်ိန္၊ နိုင္ငံေတာ္ရဲ့စီးပြားေရးဖြံ့ၿဖိဳးမႈလည္း အရွိန္ေကာင္းလာတဲ့ အခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီဆိပ္ကမ္းေတြက တကယ္ကို အသုံးတည့္လာမွာေပါ့'' ဟုဦးဝင္းခန္႔က ေျပာသည္။
Source : Myanmar Time