Port News

သ​ေဘၤာအ႐ွိန္​​ေလ်ာ့​ေမာင္​းျခင္​း​ေၾကာင္​့ အခ်ိန္​ၾကန္႔ၾကာသျဖင္​့ သ​ေဘၤာပိုင္​ရွင္​တြင္​ တာဝန္​႐ွိလာမႈ့

သ​ေဘၤာအ႐ွိန္​​ေလ်ာ့​ေမာင္​းျခင္​း​ေၾကာင္​့ အခ်ိန္​ၾကန္႔ၾကာသျဖင္​့ သ​ေဘၤာပိုင္​ရွင္​တြင္​ တာဝန္​႐ွိလာမႈ့ google

ခရီးစဥ္​ျဖင္​့ သ​ေဘၤာငွါးစာခ်ဳပ္​ အရ၊ သ​ေဘၤာပိုင္​႐ွင္​ (သို႔) သယ္​​ေဆာင္​သူသည္​ကုန္​စည္​သယ္​​ေဆာင္​​ေပးရန္​တာဝန္​ကို ထိုက္​သင္​့​ေသာ အခ်ိန္​အတြင္​းၿပီးစီး​ေအာင္​​ ေဆာင္​ရြက္​​ပးရပါမည္​။ စာခ်ဳပ္​တြင္​အခ်ိန္​ကာလက္​ု သတ္​မွတ္​ ​ေဖာ္​ျပထားျခင္​း မ႐ွိလည္​း ၊ ထိုက္​သင္​့​ေသာ အခ်ိန္​အတြင္​း သ​ေဘၤာသည္​ ကုန္​တင္​ျခင္​း၊ သယ္​ယူပို႔​ေဆာင္​​ေပးျခင္​း၊ ကုန္​ခ်ျခင္​းတို႔ကို ၿပီးစီး​ေအာင္​​ေဆာင္​ရြက္​​ေပးရန္​ သြယ္​ဝိုက္​တာဝန္​ (implied undertaking) ႐ွိပါသည္​။

 

အခ်ိန္​ျဖင္​့ငွါး​ေသာ သ​ေဘၤာ ငွါးစာခ်ဳပ္​တြင္​လည္​း အလားတူပင္​ မာလိန္​မႈး အ​ေနျဖင္​့ သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​းသူက ​ေစလြတ္​​ေသာ ခရီးစဥ္​မ်ားကို အတတ္​ႏိုင္​ဆံုး​ေမာင္​းႏွင္​ပို႔​ေဆာင္​ (utmost dispatch )​ေပးလိမ္​့မည္​ဟု ​ေမ်ွာ္​လင္​့ထားၾကပါသည္​။(Baltime Charter party, clause 9 )။ထိုကဲ့သို႔ ထိုက္​သင္​့​ေသာ အခ်ိန္​ကာလအတြင္​းၿပီးစီး​ေအာင္​​ေဆာင္​ရြက္​​ေပးရမည္​့တာဝန္​မွာ၊ သ​ေဘၤာ ငွါးစာခ်ဳပ္​မ်ားတြင္​သာမကဘဲ၊ အျခား​ေသာသ​ေဘာတူ ပဋိညာဥ္​ အားလံုးတြင္​ပါ အလားတူ ျဖစ္​ပါသည္​ ။ သို႔​ေသာ္​ ၾကန္​႔ုကာ​ေႏွာ္​့​ေႏွးမူ သည္​၊ ​ေ႐ွာင္​လြဲ၍မရႏိုင္​ဘဲ၊ မိမိအ​ေနျဖင္​့ထိန္​းခ်ဳပ္​ႏိုင္​ျခင္​း မ႐ွိ​ေသာ အ​ေၾကာင္​း တရားမ်ား​ေၾကာင္​့ ၾကန္​႔ၾကာျခင္​းျဖစ္​ပါက၊ တာဝန္​ ခ်ိဳး​ေဖာက္​ျခင္​းမျဖစ္​ပါ။

 

စာခ်ဳပ္​ပါ စည္​းကမ္​းခ်က္​မ်ားကိုခ်ိဳး​ေဖာက္​ပါက၊ စည္​းကမ္​း ခ်က္​အဆင္​့အတန္​း အလိုက္​ခ်ိဳး​ေဖာက္​သူအ​ေနျဖင္​့၊ တစ္ဖက္​နစ္​နာသူက စာခ်ဳပ္​ကိုဖ်က္​သိမ္​း၍ ​ေလ်ာ္​​ေၾကး ​ေတာင္​းျခင္​း၊ နစ္​နာ​ေၾကး ​ေတာင္​းဆိုျခင္​းမ်ားကို ခံရပါမည္​၊ စာခ်ဳပ္​ ပါ စည္​းကမ္​းခ်က္​ အဆင္​့အတန္​းကို( ၃) မ်ိဳးခြဲျခားထားပါသည္​။ Condition ၊ Warranty ႏွင္​့ Innominate terms တို႔ ျဖစ္​ပါသည္​။

 

(​၁) Conditions:- သတ္​မွတ္​ခ်က္​ (condition)ဟူသည္​ပဋိညာဥ္​၏ အဓိကကိစၥအတြက္​ အ​ေရးႀကီး​ေသာစာခ်ဳပ္​စည္​းကမ္​းခ်က္​မ်ားျဖစ္​ၿပီး၊ ဤစည္​းကမ္​းမ်ိဳးကိုခ်ိဳး​ေဖာက္​ပါက ၊ တစ္​ဖက္​နစ္​နာသူက စာခ်ဳပ္​ကိုျငင္​းပယ္​ဖ်က္​သိမ္​း ႏိုင္​ၿပီး ၊ ​ေလ်ာ္​​ေၾကး ​ေတာင္​းႏိုင္​ပါသည္​။ conditions တြင္​ အက်ံဳး၀င္​ ​ေသာစည္​းကမ္​းခ်က္​ နမူနာ အခ်ိဳ႕ မွာ-


(က) သ​ေဘၤာ ကိုလမ္​း​ေၾကာင္​း​ေသြဖီ၍ ​ေမာင္​းႏွင္​ျခင္​း (Deviation)

(ခ) သတ္​မွတ္​ရက္​ ​ေနာက္​ဆုံး ​ေန႔အထိ ကုန္​တင္​ရန္​ ဆိပ္​ကမ္​း သို႔မ​ေရာက္​ျခင္​း၊ (Laydays)

(ဂ) အႏၲာရယ္​ ႐ွိ​ေသာ ( သို႔ ) တရားမဝင္​​ေသာ ကုန္​ပစၥည္​း တင္​​ေဆာင္​ျခင္​း၊

 

(၂) Warranty - အာမခံခ်က္​ (warranty)ဟူသည္​ပဋိညာဥ္​၏အဓိကကိစၥႏွင္​့သြယ္​ဝိုက္​၍ ဆက္​စပ္​လက္​႐ွိအ​ေသးအမႊားစာခ်ဳပ္​ စည္​းကမ္​း မ်ားျဖစ္​ၿပီး ၊ ဤစည္​းကမ္​းမ်ိဳးကိုခ်ိဳး​ေဖာက္​ပါက၊ နစ္​နာသူအ​ေနျဖင္​့ တစ္​ဖက္​သတ္​ စာခ်ဳပ္​ကိုျငင္​းပယ္​ ဖ်က္​သိမ္​း၍ မရဘဲ ၊ နစ္​နာ​ေၾကး (damage) သာ​ေတာင္​းယူႏိုင္​ပါသည္​။ သို႔​ေသာ္​ ​ေရ​ေၾကာင္​း အာမခံတြင္​မူ Warranty ကိုအ​ေရးႀကီး​ေသာစည္​းကမ္​း သတ္​မွတ္​ခ်က္​condition အျဖစ္​မွတ္​ယူပါမည္​။

 

(၃) Innominate or intermediate term ဆိုသည္​မွာ condition လား Warranty လားဆိုတာ တိတိက်က် သတ္​မွတ္​ ၍မရဘဲ စည္​းကမ္​း ခ်ိဳး​ေဖာက္​မႈ​ေၾကာင္​့ အက်ိဳးသက္​​ေရာက္​မႈသည္​ တစ္​ဖက္​ခ်ိဳူး​ေဖာက္​ခံရသူအ​ေပၚ ဘယ္​​ေလာက္​ ဆံုးရွဳံး နစ္​နာ ျဖစ္​​ေစ သလဲဆိုတာအ​ေပၚမူတည္​၍ ဆံုးျဖတ္​ရ​ေသာစည္​းကမ္​းခ်က္​မ်ားျဖစ္​ပါသည္​။ Innominate term ကိုခ်ိဳး​ေဖာက္​သျဖင္​့ တစ္​ဖက္​နစ္​နာသူ အ​ေနျဖင္​့ ဘယ္​​ေလာက္​ ဆံုးရွဳံး နစ္​နာ သလဲ​ေပၚမူတည္​ပါတယ္​။ ခ်ိဳး​ေဖာက္​ ခံရသူအ​ေနျဖင္​့ စာခ်ဳပ္​ အရ ရ႐ွိရန္​ ​ေမ်ွာ္​မွန္​းထားသည္​့ အက်ိဳးအျမတ္​ အခြင္​့အလမ္​း ​ေတာ္​​ေတာ္​ မ်ားမ်ား လက္​လြတ္​ ဆံုးရွဳံး ပါက ၊ Condition ဟုသတ္​မွတ္ၿပီး၊စာခ်ဳပ္​ကိုျငင္​​းပယ္​ကာ ​​ေလ်ာ္​​ေၾကး ​ေတာင္​းဆိုႏိုင္​ပါသည္​။ ခ်ဳိး​ေဖာက္​ခံရသူ၏ ဆံုးရွဳံး မူသည္​ နစ္​နာ​ေၾကး​ေပးလိုက္​ရံုျဖင္​့​ေျပလည္​ႏိုင္​ပါက၊ Warranty ဟုသတ္​မွတ္​ပါသည္​။

 

စာခ်ဳပ္​ ကုိျငင္​း ပယ္​ဖ်က္​​သိမ္​း၍ မရဘဲဆက္​လက္​အ​ေကာင္​အထည္​​ေဖာ္​ရပါမည္​။ နမူနာအ​ေနျဖင္​့ The Hong Kong Fir Shipping Co v. Kawasaki Kisen Kaisha (၁၉၆၂) အမႈတြင္​ သ​ေဘၤာကို အခ်ိန္​ျဖင္​့ ၂ႏွစ္​ ငွါးရမ္​းခဲ့ၿပီး၊ ၆လ အၾကာတြင္​ သ​ေဘၤာ အင္​ဂ်င္​ပ်က္​သျဖင္​့ျပန္​လည္​ျပင္​ဆင္​ခ်ိန္​ (၂) လ​ေက်ာ္​ၾကာခဲ့​ေသာ​ေၾကာင္​့၊ သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​း သူက၊ စာခ်ဳပ္​ ကုိဖ်က္​သိ္​္​မ္​းခ့ဲပါသည္​။

 

အယူခံတရား႐ုံးက ဆံုးျဖတ္​​ေပးခဲ့သည္​မွာ အခ်ိန္​( ၂) လခြဲသည္​ ငွါးရမ္​း ခ်ိန္​ ( ၂)ႏွစ္​ ႏွင္​့ႏိႈင္​းယွဥ္​ပါသည္​ အလြန္​ၾကာျမင္​့သည္​ဟု မမွတ္​ယူဘဲ ၊ငွါးရမ္​းသူကို နစ္​နာ​ေၾကး ​ေပးၿပီး သ​ေဘၤာငွါး စာခ်ဳပ္​ကိုျငင္​းပယ္​၊ ဖ်က္​သိမ္​းခြင္​့မျပဳ ဘဲ၊ ဆက္​လက္​ငွါးရမ္​း​ေစရန္​ဆံုးျဖတ္​ပါသည္​။

 

Innominate term တြင္​အက်ဳံးဝင္​​ေသာစည္​းကမ္​းမ်ားမွာ-

(က) သ​ေဘၤာ ပင္​လယ္​ျပင္​ သြားရန္​သင္​့​ေတာ္​ၾကံခိုင္​မႈ (Seaworthiness)

(ခ)သ​ေဘၤာ၏ ကုန္​တင္​ႏိုင္​မႈ၊ ကုန္​ဆန္​႔မႈ ပမာဏ ​ေဖာ္​ျပခ်က္​ (carrying capacity)

(ဂ)​ သေဘၤာဌားစာခ်ဳပ္​တြင္​ သ​ေဘၤာ ၏ အ႐ွိန္​ႏွင္​့့ ဆီစားႏူန္​း​ေဖာ္​ျပခ်က္ (speed and consumption)​၊

 

ပဋိညာဥ္​စာခ်ဳပ္​စည္​းကမ္​းမ်ားတြင္​ မည္​သည္​့စည္​ကမ္​းသည္​ သတ္​မွတ္​ခ်က္​၊ မည္​သည္​့ စည္​းကမ္​းသည္​ အာမခံခ်က္​ျဖစ္​သည္​ဟု ဥပ​ေဒတြင္​တိတိက်က် ​ေဖာ္​ျပထားျခင္​းမ႐ွိပါဘူး။ ဒါ​ေပမဲ့ ကုန္​စည္​​ေရာင္​းခ်​ေရးအက္​ဥ​ပ​ေဒ ပုဒ္​မ ၁၂ ႏွင္​့ ၁၃ တြင္​ သတ္​မွတ္​ခ်က္ (condition)​ ႏွင္​့ (Warranty) အာမခံခ်က္​ကို တိတိက်က် ​ေဖာ္​ျပထားပါတယ္​။ ယခု​ေဖာ္​ျပခဲ့သည္​မ်ားမွာ သ​ေဘၤာဌားစာခ်ဳပ္​(charter party) ႏွင္​့စပ္​လ်ဥ္​း၍ ​ေဖာ္​ျပျခင္​းျဖစ္​ပါတယ္​။

 

သ​ေဘၤာ ကုန္​တင္​တန္​ဆာ (Bill of Lading) နဲ႔ ပါတ္​သက္​လ္​ို္​ ့Hague Rules ( သို႔) Hague Visby Rules မွာ​ေတာ့ ​ေႏွာင္​့​ေႏွး ၾကန္​႔ၾကာမႈအတြက္​ ျပ႒ာန္​း ခ်က္​မ႐ွိပါဘူး၊ ဒါ​ေပမဲ့ Hamburg Rule, Article 5(2)မွာ​ေတာ့ ​ေႏွာင္​့​ေႏွး ၾကန္​႔ၾကာမႈ ​ေၾကာင္​့ ဆုံး႐ုံး့မႈ၊ ပ်က္​စီးမႈအတြက္​ carrier ေပး​ေလ်ာ္​ရန္​ တာဝန္​ ႐ွိ​ေၾကာင္​း ျပ႒ာန္​း ထားပါတယ္​။ Hamburg rule, Article 6(1)(a) မွာ​ေတာ့ ​ေလ်ာ္​​ေၾကး အျဖစ္​ ​ေႏွာင္​့​ေႏွး ၾကန္​႔ၾကာတဲ့ကုန္​စည္​အတြက္​ သ​ေဘၤာခ၏ ၂ဆခြဲ ​ေပး​ေလ်ာ့ဖို႔ျပ႒ာန္​းထားပါတယ္​။

 

ၾကန္​႔ုကာမူ ​ေၾကာင္​့ကုန္​စည္​ပ်က္​စီးယိုယြင္​းကာ ဆံုးရွဳံး မႈအတြက္ Hamburg Rules,​ Article 5(1) မွာ Carrier (သို႔) သူရဲ႕ ဝန္​ထမ္​း၊ (သို႔) ကိုယ္​စားလွယ္​က ထိုကဲ့သို႔ ပ်က္​စီး မႈ၊ ဆံုးရွဳံး မႈ၊ ၾကန္ၾကာမႈ တို႔ကိုျဖစ္​​ေစတဲ့ အျဖစ္​အပ်က္​ကို၊ မျဖစ္​​ေအာင္​ ထိုက္​သင္​့​ေသာ စီမံ​ေဆာင္​ရြက္​မႈ အားလံုး ကိုလုပ္​​ေဆာင္​ခဲ့ပါ​ေၾကာင္​း သက္​​ေသ မျပႏိုင္​ပါက ​ေလ်ာ္​​​ေပးရန္​ တာဝန္​ ႐ွိတယ္​လို႔ ျပ႒ာန္​းထားပါတယ္​။

 

ဒါ​ေပမဲ့ၾကန္​႔ုကာမူ ​ေၾကာင္ ​ေနာက္​ဆက္​တြဲ အ​ေနနဲ႔စီးပြား​ေရး အရ ဆံုးရွဳံးမႈ(consequential or Economic loss)၊ဥပမာ ​ေနာက္​က် မွ​ေစ်းကြက္​​ေရာက္​လာလို႔၊ ​ေစ်းက်တာ၊ ​ေဖာက္​သည္​​ေတြနဲ႔မိတ္​ပ်က္​တာ၊ ရာသီ ကုန္​ဆိုရင္​ ရာသီ ခ်ိန္​​ေက်ာ္​သြားလို႔ဝယ္​သူမ႐ွိ​ေတာ့တာ ၊ ​ေတြနဲ႔ ပါတ္​သက္​ၿပီး Hagueႏွင္​့ Hague/Visby Rules (၂)ခုမွာ​ေတာ့ ႐ွင္​းလင္​းစြာမ​ေဖာ္​ျပထားပါဘူး။

 

အခ်ိဳ႕ ႏို္​င္​ငံ​ေတြမွာ​ေတာ့ စီးပြား​ေရး အရ ဆံုးရွဳံးမႈ​ေတြကိုပါ Carrier ထံက ျပန္​​အေလ်ာ္​ ရႏိုင္​တယ္​ လို႔ျပ႒ာန္​းထားပါတယ္​။ ဥပမာ Swedish Maritime Code ၏ Art 130 ႏွင္​့ USSR ႏိုင္​ငံ ၏ Merchant Shipping Code Art 149 တို႔ျဖစ္​ပါတယ္​။Carrierd မ်ားအေနျဖင့္ေနာက္က်မႈေၾကာင့္ ေလ်ာ္ေပးရန္တာဝန္႐ွိလာႏိုင္မႈကို ကုန္တင္တန္ဆာ ႏွင့္ charter party တို႔တြင္ exclusion clause, liability clause မ်ားထည့္သြင္း၍ တာဝန္မွေ႐ွာင္ထြက္ႏိုင္မႈကို ဆက္​လက္​​ေဖာ္​ျပပါမည္​။

 

Source : Thant Zin

 

Myanmar Logistics Guide

 

Read times
Rate this item
(0 votes)