တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ထိုက္သင့္ေသာ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ား အားလုံးကို တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ ထမ္းေဆာင္ရမည္ဟု အသိေပးထားျပီး မလိုက္နာပါက ေလ်ာ့နည္းေနေသာ အခြန္နွင့္ ယင္း၏ ၁၀ ဆ ဒဏ္ေငြခ်မွတ္ကာ ဥပေဒအရ ဆက္လက္အေရးယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္တြန္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာနက အသိေပးေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္ထားပါသည္။
ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာနုိင္ငံေတာ္တြင္ မည္သူမဆိုခ်ဳပ္ဆိုသည့္ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ ထိုက္သင့္ေသာ စာခ် ဳပ္စာတမ္းမ်ား အားလုံးကို စာခ်ဳပ္မခ်ဳပ္ဆိုမီျဖစ္ေစ ခ်ဳပ္ဆိုသည့္အခါျဖစ္ေစ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ထမ္းေဆာင္ရမည္ဟု ျမန္မာနုိင္ငံ တံဆိပ္ေခါင္းအက္ဥပေဒတြင္ ျပဌာန္းထားပါသည္။ျမန္မာနုိင္ငံျပင္ပတြင္သာခ်ဳပ္ဆိုသည့္ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ထိုက္သင့္သည့္ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားအား ျမန္မာနုိင္ငံအတြင္း၌ ပထမဦးစြာ လက္ခံရရွိျပီးေနာက္သုံးလ အတြင္းျမိဳ႕နယ္ အခြန္ဦးစီးဌာနမႈးထံ တင္ျပ၍ တံဆိပ္ေခါင္း ကပ္နွိပ္နုိင္သည္ဟုသိရပါသည္။
မည္သူမဆို စာခ်ဳပ္စားတမ္းေပၚတြင္ ထိုက္သင့္သည့္ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ထမ္းေဆာက္ျခင္းမရွိလ်င္ အဆိုပါစာခ်ဳပ္စာတမ္းကို သက္ေသခံခ်က္အျဖစ္ လက္ခံခြင့္မရွိေစရ သို႔မဟုတ္ မွန္ကန္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳ သက္ေသခံလက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း မရွိေစရဟု တံဆိပ္ေခါင္းအက္ဥပေဒပုဒ္မ ၃၅ တြင္ ျပဌာန္းထားပါတယ္။
အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ ရုံးၾကီးၾကပ္အုပ္ခ်ဳပ္သူ အသီးသီးတို႔သည္ တင္ျပလာေသာ စာခ် ဳပ္စာတမ္း တြင္ထိုက္သင့္ေသာ တံဆိပ္ေခါင္းကပ္နွိပ္ထားျခင္းမရွိလ်င္ သိမ္းယူျပီး သက္ဆိုင္ရာ ျမိဳ႕နယ္အခြန္ဦးစီးဌာနမွဴးထံ ေပးပို႔ရမည္ျဖစ္ျပီး ျမိဳ႕နယ္အခြန္ဦးစီးဌာနမွဴးးက ေလ်ာ့နည္းေနေသာ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္နွင့္ ယင္း၏ ၁၀ ဆကို ဒဏ္ေငြ အျဖစ္ ေပးေဆာင္ျပီးမွသာ ဆက္လက္အေရးယူေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ဟု ေၾကညာခ်က္တြင္ေဖၚျပထားပါတယ္။
ျမန္မာနိုင္ငံတံဆိပ္ေခါင္းအက္ဥပေဒ ဇယား- ၁ အမွတ္စဥ္ (၁၄) တြင္ သေဘၤာကုန္တင္တန္ဆာ ( ေတာက္ေလ်ာက္ သေဘၤာကုန္တင္တန္ဆာ (through bill of lading)ပါ ပါဝင္သည္) တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ က်ပ္ေငြ ၁၅၀ ကပ္နွိပ္ရမည္ဟု ျပဌာန္းထားပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းသို႔ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းျဖင့္ တင္သြင္းလာသည့္ ကုန္စည္မ်ားအတြက္ သေဘၤာလိုင္းမ်ားမွ ထုတ္ေပးထားသည့္ inbound bills of lading မ်ားတြင္ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ ကပ္နွိပ္ထားျခင္း မရွိပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ တံဆိပ္ေခါင္းအက္ဥပေဒ ဇယား-၁ အမွတ္စဥ္ ၁၄ ၏ ကင္းလြတ္ခြင့္ (ခ) - တြင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ ေပးအပ္ရမည့္ ပစၥည္းနွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ ျပင္ပတြင္ခ်ဳပ္ဆိုသည့္ သေဘၤာကုန္တင္တန္ဆာကို တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ ကင္းလြတ္ခြင့္ ျပဳထားတာ ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာနိုင္ငံမွတင္ပို႔ ေသာကုန္စည္မ်ားအတြက္ ျမန္မာနုိင္ငံအတြင္းတြင္ခ် ဳပ္ဆိုေသာ ကုန္တင္တန္ဆာမ်ားအတြက္မူ ကင္းလြတ္ခြင့္မရွိသည့္အတြက္ outbound bills of lading တြင္မူ အခြန္တံဆိပ္ေခါင္း ၁၅၀ က်ပ္ ကပ္နွိပ္ရမည္ ျဖစ္ပါတယ္။
Bill of Lading တစ္ေစာင္ရဲ႕ လုပ္ငန္းတာဝန္ (functions of B/L) ၃ ရပ္အနက္ က-
- သေဘၤာလိုင္းက ကုန္စည္ကိုလက္ခံရရွိေၾကာင္း အေကာင္းဆုံးသက္ေသခံခ်က္ (prima facie evidence of receipt by the Carrier of the goods) နဲ႕
- သေဘၤာလိုင္းနဲ႔ ကုန္တင္ပို႔သူအၾကား ကုန္စည္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးပဋိၫာဥ္ တစ္ရပ္ရွိေၾကာင္း သက္ေသခံခ်က္ ( evidence of contract of carriage between Carrier and Shipper) ေတြကို တံဆိပ္ေခါင္းခြန္မကပ္နွိပ္ထား မိပါက သက္ေသခံခ်က္အျဖစ္ လက္မခံသည့္အတြက္ ကုန္စည္ပ်က္စီးလို႔ အေလ်ာ္ေတာင္းရေတာ့မယ္ဆိုရင္ျဖစ္ေစ တရားတေပါင္ျဖစ္တာတို႔ ၾကဳံရေတာ့ မယ္ဆိုရင္ ထိခိုက္နစ္နာနိုင္ပါတယ္။
Source : thantzin