Port News

ဆိပ္​ကမ္​း က်ပ္​မႈ​ေၾကာင္​​့​ေစာင္​့ဆိုင္​းရသျဖင္​့ သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​းသူက ရက္​လြန္​​ေၾကး ​ေပး​ေဆာင္​ရမႈအ​ေၾကာင္​းသိ​ေကာင္​းစရာ

ဆိပ္​ကမ္​း က်ပ္​မႈ​ေၾကာင္​​့​ေစာင္​့ဆိုင္​းရသျဖင္​့ သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​းသူက ရက္​လြန္​​ေၾကး ​ေပး​ေဆာင္​ရမႈအ​ေၾကာင္​းသိ​ေကာင္​းစရာ google

​ေက်ာက္​မီး​ေသြးႏွင္​ ့သံသတၳဳ ႐ိုင္​းတင္​ဝမ္​းပံု သ​ေဘၤာ အစီး ၃၀၀ ​ေက်ာ္​ဟာ တရုတ္​ ႏွင္​့ ျသစ​ေတးလ်ႏိုင္​ငံ ဆိပ္​ကမ္​း ဧရိယာျပင္​ပမွာ ဆိပ္​ကမ္​း ဆိုက္​ကပ္​ ႏိုင္​ရန္​ ​ေစာင္​့ဆိုင္​း​ေနၾကသျဖင္​့ ​ေရ​ေၾကာင္​း ပိတ္​ဆို ့ မႈျဖစ္​​ေနတယ္​လို႔ ႐ိုက္​တာ သတင္​းမွာ​ေဖာ္​ျပထားပါတယ္​။

 

ျသစ​ေတးလ် ႏိုင္​ငံ ဆိပ္​ကမ္​း ​ေတြမွာ​ေက်ာက္​မီး​ေသြးႏွင္​့သံသတၳဳ ႐ိုင္​းတင္​ဘို႔ ​ေစာင္​့​ေနတဲ့ သ​ေဘၤာ ​ေတြကို အစြန္​းခ်င္​းထိဆက္​လိုက္​ပါက မိုင္​ ၄၀ ​ေလာက္​​ေတာင္​႐ွည္​ႏိုင္​တယ္​လို႔ဆိုပါတယ္​။Cape-size အရြယ္​ သ​ေဘၤာ ​ေတြကို ငွါးရမ္​း သူ​ေတြအ​ေနႏွင္​့ ဆိပ္​ကမ္​း ကပ္​ဘို႔ ၄၅ ရက္​​ေလာက္​​ေစာင္​့ဆိုင္​းရတဲ့အတြက္​ ရက္​လြန္​​ေၾကး (demurrage) သ​ေဘၤာ တစ္​စီးကို ​ေဒၚလာ တစ္​သန္​း​ေလာက္​ သ​ေဘၤာ ပိုင္​ရွင္​ ​ေတြကို​ေပး​ေနရတယ္​လို႔ဆိုပါတယ္​။( တစ္​ရက္​ကို ​ေဒၚလာ ၂၃၀၀၀ ​ေလာက္​​ေပးရပါတယ္​။)

 

သ​ေဘၤာ ကိုခရီးစဥ္​ တစ္​​ေခါက္​ခ်င္​းအလိုက္​ငွါးရမ္​းမႈ (Voyage Charter) ျဖင္​့ငွါးရမ္​းပါက ဆိပ္​ကမ္​းတြင္​ ကုန္​တင္​ကုန္​ခ်ရန္​ သ​ေဘၤာပိုင္​႐ွင္​က သ​ေဘၤာဌားရမ္​းသူကို ခြင္​့ျပဳ​ေပးထားသည္​့အခ်ိန္​ကာလ (Laytime) ထက္​ပိုမိုၾကန္​႔ၾကာပါက ရက္​လြန္​​ေၾကး တနည္​း ဒဏ္​​ေၾကး (Demurrage) ကို သ​ေဘၤာပိုင္​႐ွင္​ကို​ေပးရပါတယ္​။ ခြင္​့ျပဳ​ေပးထားတဲ့ အခ်ိန္​ထက္​​ေစာၿပီးပါက ပိုတဲ့ရက္​အတြက္​ သ​ေဘၤာပိုင္​႐ွင္​က သ​ေဘၤာ ဌားသူ ကိုဆု​ေၾကးသ​ေဘာမ်ိဳး ျပန္​​ေပး​ေငြကို Despatch လို႔​ေခၚပါတယ္​။ ႏူန္​းထားက​ေတာ့ Demurrage ​ေၾကးရဲ႕ တစ္​ဝက္​ႏူန္​းျဖစ္​ပါတယ္​။ အခ်ိဳ႕ သ​ေဘၤာပိုင္​႐ွင္​​ေတြက​ေတာ့ Demurrage သာ​ေတာင္​းတယ္​၊ Despatch ​ေတာ့ မ​ေပး​ေၾကာင္​း စာခ်ဳပ္​မွာထည္​့ခ်ဳပ္​ၾကတာလည္​း႐ွိ ပါတယ္​။

 

တန္​ခ်ိန္​ ၁၈၀၀၀၀ တင္​ႏိုင္​တဲ့ Capesize အရြယ္​ သ​ေဘၤာ တစ္​စီးအား ျသစ​ေတးလ် ဆိပ္​ကမ္​း မွ တရုတ္​ ႏိုင္​ငံ ဆိပ္​ကမ္​း သို႔ Voyage Charter ျဖင္​့ သ​ေဘၤာ ငွါးခ မွာ ဒီဇင္​ဘာလ ၁၂ရက္​​ေန႔က ကုန္​တစ္​တန္​ကို $၁၀ ​ေပါက္​ပါတယ္​။( အခ်ိန္​ျဖင္​့ငွါး​ရမ္​းသည္​့ Time Charter equivalent ႏႈန္​းျဖင္​့ ဆိုပါက တစ္​ရက္​လ်ွင္​ $၂၈၀၀၀ ႐ွိပါတယ္​။)

 

ခရီးစဥ္​ တစ္​​ေခါက္​ခ်င္​း သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​း သည္​့ Voyage Charter တြင္​လည္​း (၂ )မ်ိဳး႐ွိပါတယ္​။ စာခ်ဳပ္​ တြင္​ကုန္​တင္​ကုန္​ခ် မည္​့ ဆိပ္​ကမ္​း အမည္​ကို သာ​ေဖာ္​ျပပါက (ဥပမာ Port of Loading: Yangon ) ထိုစာခ်ဳပ္​ကို Port Charter ဟု​ေခၚၿပီး ဆိပ္​ခံ တံတား အမည္​ကို ပါ​ေဖာ္​ျပထားပါက (ဥပမာ Hteedan Coal Berth) Berth Charter ဟု​ေခၚပါသည္​။ (ယခုအခါ ထီးတန္​း​ေက်ာက္​မီး​ေသြး ဆိပ္​ခံ တံတား မွာမ႐ွိ​ေတာ့ဘဲ အဆိုပါ ​ေနရာတြင္​ Hteeden Port Terminal တည္​​ေဆာက္​ထားပါတယ္​။)

 

Port Charter ဆိုပါက သ​ေဘၤာ သည္​ ဆိပ္​ကမ္​း ဧရိယာနယ္​​ေျမအတြင္​း သ​ေဘၤာ မ်ား ဆိပ္​ကမ္​းကပ္​ရန္​ ပံုမွန္​ ​ေစာင္​့ဆိုင္​း​ေနက် ​ေနရာသို႔​ေရာက္​႐ွိ ​ေက်ာက္​ခ်ၿပီး ပါက ကုန္​တင္​ကုန္​ခ် ရန္​ အသင္​့ျဖစ္​​ေၾကာင္​း Notice of Readiness ကို သ​ေဘၤာ မာလိန္​မႈး မွ သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​း သူ (သို႔) ကုန္​တင္​မည္​့သူ(သို႔) ကုန္​လက္​ခံမည္​သူကို ​ေပးအပ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။ ထိုအခ်ိန္​မွစ၍ ကုန္​တင္​ကုန္​ခ် ရန္​ခြင္​့ျပဳ​ေပးထား​ေသာ အခ်ိန္​ (Laytime) ကိုစတင္​​ေရတြက္​ပါသည္​။ ဆိပ္​ကမ္​း တံတား မအား၍ သ​ေဘၤာ မကပ္​ႏိုင္​ဘဲ ၾကန္​႔ၾကာပါက သ​ေဘၤာ ပိုင္​ရွင္​ ႏွင္​့ မသက္​ဆိုင္​​ေတာ့ပါ။ ကုန္​တင္​/ကုန္​ခ်ရန္​ခြင္​့ျပဳ​ေပးထား​ေသာရက္​(Laytime) ထက္​​ေက်ာ္​ပါက ရက္​လြန္​​ေၾကး(demmurage)ကို ႀကိဳတင္​သ​ေဘာတူထားသည္​့ႏူန္​းအတိုင္​း သ​ေဘၤာဌားရမ္​းသူက​ေပး​ေခ်ရန္​တာဝန္​႐ွိပါတယ္​။ ရန္​ကုန္​ ဆိပ္​ကမ္​း တြင္​ ​ေရ​ေၾကာင္​းျပစခန္​း(Pilot Station) ၌ သ​ေဘၤာ မ်ား (ဆိပ္​ခံ တံတား မအားပါက) ပံုမွန္​ အားျဖင္​့ ​ေစာင္​့ဆိုင္​းရပါတယ္​။

 

Berth Charter ဆိုပါက သ​ေဘၤာ သည္​ ဆိပ္​ခံတံတား သို႔ကပ္​ၿပီးမွသာ Notice of Readiness ကို သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​း သူသို႔​ေပးအပ္​ရၿပီး ထိုအခ်ိန္​မွစ၍ Laytime စတြက္​ပါတယ္​။ အကယ္​၍ ဆိပ္​ခံ တံတား မအား၍ သ​ေဘၤာသည္​​ေက်ာက္​ခ်​ေစာင္​့ဆိုင္​း​ေနရပါက ၾကန္႔​႔ၾကာမႈသည္​ သ​ေဘၤာ ငွါးရမ္​းသူအ​ေပၚထိခိုက္​မႈမ႐ွိ​ေတာ့ဘဲ သ​ေဘၤာ ပိုင္​ရွင္​ႏွင့္​့သာသက္​ဆိုင္​ပါတယ္​။

 

အကယ္​၍ Berth Charter တြင္​စာခ်ဳပ္​​ေပၚ၌ WIBON (Whether In Berth Or Not) ဆို​ေသာ အတို​ေကာက္​စကားလံုးပါ႐ွိပါက (အဓိပၸါယ္​ မွာ ဆိပ္​ခံတံတား မအား၍ သ​ေဘၤာ သည္​ တံတားတြင္​ ကပ္​သည္​ျဖစ္​​ေစ မကပ္​သည္​ျဖစ္​​ေစ) မာလိန္​မႉးအ​ေနျဖင့္ Notice of Readiness ကို​ေပးအပ္​ႏိုင္​ၿပီး Laytime စတြက္​ပါတယ္​။ တနည္​းအားျဖင္​့ Berth Charter ဟာ Port Charter ျဖစ္​သြားပါတယ္​။

 

WIPON (Whether In Port Or Not) ဆိုတဲ့ ထူးျခားတဲ့ term လည္​း႐ွိပါတယ္​။ အသုံးနည္​းပါတယ္​။ အဒီ term အရ သ​ေဘၤာသည္​ ဆိပ္​ကမ္​းဧရိယာ အတြင္​းသို႔ မဝင္​​ေရာက္​ႏိုင္​ပါက ဆိပ္​ကမ္​းဧရိယာအျပင္​ဘက္​တြင္​လည္​း NOR ကို​ေပးႏိုင္​ပါတယ္​။ ဒီ term ကိုအဓိကသုံးရတဲ့ ရည္​ရြယ္​ခ်က္​က ​ေရနံတင္​ သ​ေဘၤာႀကီး​ေတြ ​ေရစူး​ေၾကာင္​့ျဖစ္​​ေစ၊ ဆိပ္​ကမ္​းအာဏာပိုင္​က ​ေဘးအႏၲရာယ္​ကင္​း႐ွင္​း​ေရးအတြက္​​ေၾကာင္​့ျဖစ္​​ေစ၊ ဆိပ္​ကမ္​းဧရိယာအတြင္​း မဝင္​​ေရာက္​ႏိုင္​ပါက ဆိပ္​ကမ္​း ဧရိယာအျပင္​ဘက္​တြင္​ ကုန္​တင္​ကုန္​ခ်​ေဆာင္​ရြက္​ႏိုင္​​ေစရန္​အတြက္​ျဖစ္​ပါတယ္​။

 

ဒါ့အျပင္​ စာခ်ဳပ္​မွာ Reachable on arrival ဆိုတဲ့စကားရပ္​ကို Always accessible ဆိုတဲ့ စကားစုနဲ႔တြဲၿပီး​ေဖာ္​ျပတတ္​ပါတယ္​။ အဓိပၸါယ္​ က​ေတာ့ သ​ေဘၤာဆိပ္​ကမ္​းကို​ေရာက္​တာနဲ႔ ​ေႏွာင္​့​ေႏွး ၾကန္​႔ၾကာမူမ႐ွိ​ေစဘဲ ဆိပ္​ခံတံတားသို႔ တန္​းကမ္​းႏိုင္​​ေစရန္​ သ​ေဘၤာဌားရမ္​းသူက စီစဥ္​ထားရပါမည္​။ အကယ္​၍ ဆိပ္​ခံတံတားမွာအျခား သ​ေဘၤာတစ္​စီး႐ွိ​ေန၍ျဖစ္​​ေစ၊ ဆိပ္​ခံ တံတား လြတ္​​ေန​ေသာ္​လည္​း ဆြဲသ​ေဘၤာ (Tug boat )မ႐ွိသျဖင္​့ သ​ေဘၤာ မကပ္နို္​​င္​၍ျဖစ္​​ေစ(The Sea Queen case)၊ ညဖက္​ သ​ေဘၤာခုတ္​​ေမာင္​းျခင္​းကို ဆိပ္​ကမ္​း အာဏာပိုင္​ကခြင့္​့မျပဳ၍ျဖစ္​​ေစ(The Fjordass case 1988)၊ သ​ေဘၤာဟာ ဆိပ္​ခံတံတား သို႔မကပ္​ႏုိင္​ပါက​ေႏွာင္​့​ေႏွးၾကန္႔​႔ၾကာ မူအတြက္​ သ​ေဘၤာဌားရမ္​းသူ၏ တာဝန္​ သာျဖစ္ပါတယ္​။ ဒီစကားရပ္​​ပါရင္​ သ​ေဘၤာပိုင္​႐ွင္​က အသာစီးရတဲ့ သ​ေဘာျဖစ္​ပါတယ္​။

 

Always accessible ၏ အဓိပၸါယ္​မွာ ဆိပ္​ခံတံတား သို႔အျမဲတမ္​းဝင္​ထြက္​ႏိုင္​ရမည္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ဆိပ္​ခံတံတား သို႔ဝင္​ထြက္​ရာလမ္​း​ေၾကာင္​း (Approach) တြင္​ ပိတ္​ဆို႔မူမ႐ွိ​ေစရပါ။ ဥပမာ-လုံ​ေလာက္​​ေသာ ​ေရစူး အျမဲတမ္​း႐ွိ​ေနရပါမယ္​။ ရန္​ကုန္​ဆိပ္​ကမ္​းဟာ Neap tide port ျဖစ္​ပါတယ္​။ အျပင္​စည္​းခုံ(Elephant point)ႏွင့္​့အတြင္​းစည္​းခုံ(Monkey point)တို႔ကို ကုန္​အျပည္​့ျဖင္​့ဝင္​ထြက္​ႏုိင္​ရန္​ ဒီ​ေရ အျပည္​့ဆုံးအခ်ိန္​ကိို​ေစာင့္​့ရပါတယ္​။ ဒါ​ေၾကာင္​ ့ရန္​ကုနု္​ဆိပ္​ကမ္း​ဟာ Always accessible ဆိပ္​ကမ္း​မဟုတ္​ပါဘူး။ အကယ္​၍ ျမဴႏွင္​းက်၍ သ​ေဘၤာ မဝင္​/ထြက္​ႏို္​င္​ပါက​ေရလမ္​း​ေၾကာင္​း ပိတ္​ဆို႔တားဆီးမူ​ေၾကာင့္​့(physical obstruction)​မဟုတ္​ဘဲ ရာသီဥတု​ေၾကာင္​့ ​ေရ​ေၾကာင္​းခုတ္​​ေမာင္​း​သြားလာ မူမျပဳႏုိင္​သျဖင္​့ သ​ေဘၤာမဝင္​​ေရာက္​ႏုိင္​ျခင္​းသာျဖစ္​ပါတယ္​။ ရာသီဥတု​ေၾကာင္​့ (weather obstruction) မဝင္​/ထြက္​ႏုိင္​တဲ့​ဲဆိပ္ကမ္းကို​​ Always accessible ဆိပ္​ကမ္​းတစ္​ခုမဟုတ္​ဘူးလို႔သတ္​မွတ္​လို႔မရပါဘူး(The Kyzikos 1987) ။ဒါ​ေၾကာင္​့​ရာသီဥတု​ေၾကာင္​့ ေႏွာင္​့​ေႏွး ၾကန္​႔ၾကာမူသည္​ သ​ေဘၤာ ၏တာဝန္​သာျဖစ္​ၿပီး သ​ေဘၤာ ဌားရမ္​းသူမွာ တာဝန္​မ႐ွိပါ။

 

Source : Thant Zin

 

Myanmar Logistics Guide

Read times
Rate this item
(1 Vote)