Incoterms အမ်ိဳးအစားမ်ားကို အေသးစိတ္ဖတ္ရွဳႏိုင္ဖို႔ ေဝမွ်လိုက္ပါတယ္။
1. FCA (Free Carrier)
=====================
ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား ဝယ္သူ အလိုရွိသည့္အတိုင္း စုစည္းေပးရန္ (သို့မဟုတ္) ကုန္ဝယ္သူ၏ လိုလားခ်က္ အတိုင္း ကားဂိတ္၊ ေလဆိပ္ ၊ ရထားဘူတာ (သတ္မွတ္ထားသည့္ေနရာ) သို့ ေပးပို့ေပးရန္တာဝန္ရွိသည္။ ဝယ္သူ သတ္မွတ္ထားေသာေနရာသို့ ကုန္ပစၥည္း သယ္ယူခကို ေရာင္းသူမွ တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္ကာ ကုန္ခ်ေနရာတြင္ အေကာက္ခြန္ ရွင္းလင္းခ၊ သေဘာၤခ၊ ကုန္ပစၥည္းေနာက္ဆံုး ေရာက္ရွိရာေနရာသို့ ကုန္သယ္ ေဆာင္ခတို့ကို ဝယ္သူမွတာဝန္ယူရပါမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရ မည့္ပံုစံအမ်ိုးမ်ိုး အပါအဝင္မည္သည့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈ ပံုစံျဖင့္မဆို အသံုးျပဳနိုင္သည္။
2. CPT (Carriage Paid To )
==========================
ကုန္ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းအား သယ္ယူပို့ေဆာင္ေပးသည့္ယာဉ္ေပၚသို့ ကုန္ပစၥည္းကို တာဝန္ယူ တင္ပို့ေပးရ မည့္အျပင္ ကုန္ခ်ရမည့္ေနရာသို့ အေရာက္ေပးပို့ေပးရန္ တာဝန္ရွိသည္။ ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းတင္ပို့ရာတြင္ အေကာက္ခြန္ရွင္းလင္းခ၊ ကုန္ ပစၥည္းသယ္ယူခနွင့္ အျခားကုန္က်စရိတ္မ်ားကို တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္သည္။ သယ္ယူပို့ေဆာင္မည့္ ယာဉ္ေပၚသို့ ကုန္ပစၥည္းမ်ား လွြဲေျပာင္းတင္ပို့ျပီးစီးပါက ကုန္ေရာင္းသူ၏ တာဝန္ယူမႈ အပိုင္းျပီးဆံုးျပီျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူ ပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိုးမ်ိုးအပါအဝင္မည္သည့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈ ပံုစံျဖင့္ မဆို အသံုးျပဳႏိုင္သည္။
3. CIP ( Carriage and Insurance Paid To)
====================================
ကုန္ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းအား သယ္ယူပို့ေဆာင္ေပးသည့္ ယာဉ္ေပၚသို့ကုန္ပစၥည္းကို တာဝန္ ယူတင္ပို့ေပးရမည့္အျပင္ ကုန္ခ်ရမည့္ေနရာသို့ အေရာက္ေပးပို့ေပးရန္ တာဝန္ရွိသည္။ ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္း တင္ပို့ရာတြင္ အေကာက္ခြန္ ရွင္းလင္းခ၊ ကုန္ပစၥည္းသယ္ယူခ၊ အာမခံေျကးနွင့္ အျခားကုန္က်စရိတ္ မ်ားကို တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္သည္။ တာဝန္ယူမႈအပိုင္းမွာ CPT နွင့္အတူတူ ပင္ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ပံုစံအမ်ိုးမ်ိုးအပါအဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈပံုစံျဖင့္မဆို အသံုးျပဳနိုင္သည္။
4. DAT (Delivered At Terminal )
=============================
ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္း မ်ားကို သယ္ယူပို့ေဆာင္သည့္ယာဉ္ေပၚသို့ သယ္ခ်ျပီးသည္နွင့္ တစ္ျပိုင္နက္ဝယ္သူ၏ အမည္သတ္မွတ္ထားသည့္ဆိပ္ကမ္း (သို့မဟုတ္) ကုန္ခ်ေနရာ တြင္ ဝယ္သူ၏ အလိုရွိသည့္အတိုင္း ေပးပို့ေရာင္းခ်ရမည္ျဖစ္သည္။ ကုန္ခ် ေနရာ ဆိုရာတြင္ ဆိပ္ကမ္း၊ ဂိုေဒါင္၊ ကြန္တိန္နာဝင္း (သို့မဟုတ္) ကားဂိတ္ ဘူတာရံု (သို့မဟုတ္) ေလဆိပ္၊ ကုန္စည္အဝင္အထြက္ေနရာစသည္တို့ အပါ အဝင္ မည္သည့္ေနရာ မဆိုပါဝင္သည္။ ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား အမည္သတ္မွတ္ထားသည့္ ဆိပ္ကမ္း (သို့မဟုတ္) ကုန္ခ်ေနရာသို့ သယ္ယူ ျခင္းနွင့္ကုန္ပစၥည္းမ်ား သယ္ခ်ျခင္းစသည့္ ကုန္က်စရိတ္နွင့္ ကိစၥမ်ားအားလံုး ၏ တာဝန္ကိုက်ခံရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိုးမ်ိုး အပါအဝင္မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္ မႈပံုစံျဖင့္မဆိုအသံုးျပဳနိုင္သည္။
5. DAP (Delivered At Place)
=========================
ေရာင္းသူသည္ ဝယ္သူလိုလားခ်က္အတိုင္း ကုန္ခ်ေနရာတြင္ သယ္ခ်ရန္အသင့္ျဖစ္ေနသည့္ ကုန္ပစၥည္း သယ္ေဆာင္သည့္ ယာဉ္ေပၚမွ ဝယ္သူအလိုရွိသည့္အတိုင္း ကုန္ပစၥည္းမ်ား အားထားရွိျပီးသည့္ေနာက္ ကုန္ပစၥည္းအား ေပးပို့ေရာင္းခ်ျပီးျဖစ္သည္။ ေရာင္းသူသည္ သတ္မွတ္ထားေသာေနရာသို့ ကုန္ပစၥည္းသယ္ေဆာင္ျခင္း အပါအဝင္ ကုန္ပစၥည္း သယ္ေဆာင္ရာတြင္ ေပၚေပါက္လာနိုင္သည့္ ေဘးအနၱရာယ္မ်ားကို တာဝန္ယူေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိုးမ်ိုးအပါအဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္ မႈပံုစံျဖင့္ မဆို အသံုးျပဳနိုင္သည္။
6. DDP (Delivered Duty Paid)
==========================
ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို လွြဲေျပာင္း ေရာင္းခ်ျပီး အခြန္ေပးေဆာင္ျပီးသည္အထိ သယ္ယူပို့ေဆာင္ခစရိတ္ အားလံုးနွင့္ ေပၚေပါက္ လာနိုင္သည့္ ေဘးအနၱရာယ္မ်ားကို တာဝန္ယူေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူ ပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိုးမ်ိုး အပါ အဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈပံုစံျဖင့္မဆို အသံုးျပဳနိုင္သည္။
Source – SuperLight logistics
Myanmar Logistics Guide