ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ဖြဲ႕စည္းမွု (Logistics) ကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုရာတြင္ ကြဲျပားျခားနားမွုမ်ားရွိနိုင္ပါတယ္။ logistics ဟူေသာ စကားလုံးကို business dictionary တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထားပါသည္-
စီမံကိန္း၊ လုပ္ငန္း၊ ဗ်ဴဟာမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားကို ထေျမာက္ေအာင္ျမင္ေစရန္အတြက္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ အျခားအရင္းအျမစ္မ်ားကို ဝယ္ယူရာတြင္လည္းေကာင္း၊ သယ္ယူရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ထိန္းသိမ္းသိုေလွာင္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ျဖန္႔ျဖဴးရာတြင္လည္းေကာင္း အစီအမံေရးဆြဲျခင္း၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။
“Council of Supply Chain Management Professionals” (CSCMP) ၏အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္စီမံခန္႔ခြဲမွုသည္ ေထာက္ပံ့ျဖည့္ဆည္းကြင္းဆက္စီမံခန္႔ခြဲမွု(supply chain) ၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုျဖစ္ၿပီး စားသုံးသူ ေဖာက္သည္မ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္ျပည့္ဝေရးအတြက္ မူလထုတ္လုပ္သည့္ေနရာမွ သုံးစြဲသည့္ေနရာအထိ ကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မွုမ်ားႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား အျပန္အလွန္ စီးဆင္းမႈကို ထိေရာက္တြင္က်ယ္မႈရွိေစရန္အတြက္ အစီအမံမ်ားေရးဆြဲျခင္း၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းလုပ္ငန္း မ်ားပါဝင္ပါတယ္။
ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ဖြဲ႕စည္းမႈ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ေနရာေဒသတစ္ခုသို႔ အဝင္ (inbound) ႏွင့္ အထြက္ (outbound) သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ ကုန္သိုေလွာင္ျခင္း (warehousing)၊ ထုတ္လုပ္သည့္ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ေလၽွာက္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း (materials handling) ကုန္အမွာစာ လက္ခံရရွိသည္မွ ဝယ္သူ(ေဖာက္သည္) လက္ဝယ္ေရာက္ရွိသည္အထိ ေဆာင္ရြက္ရသည့္ လုပ္ငန္းမ်ား (order fulfilment)၊ ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ကြန္ယက္ပုံစံ (logistics network design)၊ လက္ဝယ္ရွိ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲျခင္း (inventory management)၊ ေရာင္းလိုအားႏွင့္ဝယ္လိုအားေပၚမူတည္၍ အစီအမံေရးဆြဲျခင္း (supply/ demand planning)၊ တတိယပုဂၢိဳလ္(ၾကားလူ)မ်ားမွ ပံ့ပိုးေပးသည့္ ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား (third party logistics service) ကို စီမံခန္႔ခြဲျခင္း တို႔ပါဝင္ပါတယ္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ဖြဲ႕စည္းမွုတြင္ လုပ္ငန္းေခ်ာေမြ႕ေစေရးအတြက္ လိုအပ္သည့္ အေဆာက္အဦႏွင့္ ယာဥ္ယႏၲရားမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ျခင္း၊ လက္က်န္ကုန္ပစၥည္းစီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊ ကုန္ကိုင္တြယ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ကုန္ပစၥည္းအမွာစာ၊ သုံးစြဲသူ (ေဖာက္သည္)မ်ား၏ လိုလားခ်က္ျပည့္မီေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း၊ ဆက္သြယ္ျခင္း၊ တတိယပုဂၢိဳလ္ဝန္ေဆာင္မွု၊ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ပါဝင္ပါသည္။
မူလပထမတြင္ ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ဖြဲ႕စည္းမႈကို တန္ဖိုးျမႇင့္ထားသည့္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာတစ္ခုအျဖစ္ စဥ္းစား၍ ကုန္က်စရိတ္ကို စီမံခန္႔ခြဲရန္ အတြက္သာ အာ႐ုံစိုက္ခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ အသာစီးရမႈ (competitive advantage) ၏ အရင္းအျမစ္တစ္ခုအျဖစ္ ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။
အရည္အေသြးျမင့္မားသည့္ ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ ဝန္ေဆာင္မႈမွတစ္ဆင့္ သုံးစြဲသူစိတ္ေက်နပ္မႈ (customer value) ကိုေပးျခင္းျဖင့္ ေဈးကြက္အတြင္း တူညီေသာေဈးႏွုန္းျဖင့္ အေရာင္းျမႇင့္တင္မႈကို ေဆာင္ရြက္ရန္ခက္ခဲသည့္ ေနရာေဒသမ်ားတြင္ပင္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ယွဥ္ၿပိဳင္နိုင္သည့္အေနအထားကို ရရွိေစပါတယ္။
Customer value ဆိုသည္မွာ ေဖာက္သည္တစ္ဦးမွ ဝယ္ယူသုံးစြဲေသာ ကုန္ပစၥည္း သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈအေပၚတြင္ေပးရသည့္ ေငြေၾကးပမာဏႏွင့္ ထိုက္တန္သည္ဟု ခံစားရျခင္းကို ဆိုလိုပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ ကုန္ပစၥည္း သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈသည္ အျခားၿပိဳင္ဘက္မ်ား (ေရြးခ်ယ္စရာမ်ား)ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက ထိုက္တန္သည္ဟူေသာ အသိအျမင္လဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္စီမံခန္႔ခြဲမႈကို အေကာင္းဆုံးအသုံးခ်ျခင္းျဖင့္ အခ်ိန္မွန္ပစၥည္းမ်ား အေရာက္ပို႔နိုင္ျခင္း၊ ကုန္ပစၥည္းထိခိုက္ပ်က္စီးမႈ နည္းပါးျခင္း၊ လက္က်န္ကုန္ပစၥည္းကို ျပတ္လပ္မႈ၊ပိုလၽွံမႈမရွိေစဘဲ အေကာင္းဆုံးအေရအတြက္တြင္ ထားရွိနိုင္ျခင္းစသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားမွတစ္ဆင့္ သုံးစြဲသူစိတ္ေက်နပ္မႈ ရရွိေစျခင္းႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ အသာစီးရရွိျခင္းစသည့္တို႔ကို စြမ္းေဆာင္နိုင္မည္လဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈနယ္ပယ္တြင္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အဓိကအစိတ္အပိုင္းမ်ား ပါဝင္ပါသည္-
• သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကြန္ယက္ဒီဇိုင္းပုံစံႏွင့္စီမံခန္႔ခြဲမႈ
• ကုန္ပစၥည္းသိုေလွာင္သည့္နည္းစနစ္မ်ား
• ထုတ္လုပ္သည့္လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ကုန္ပစၥည္းကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္မႈ
• လက္က်န္ကုန္ပစၥည္းစီမံခန္ခြဲမႈ
• ကုန္ပစၥည္း အမွာစာစီမံခန္႔ခြဲမႈ ႏွင့္ ကုန္ပစၥည္းေပးပို႔သည့္လုပ္ငန္းမ်ား
• ကုန္ပစၥည္းဝယ္ယူျခင္း
• သုံးစြဲသူ(ေဖာက္သည္)ကိုေပးသည့္ဝန္ေဆာင္မႈ တို႔လဲပါဝင္ပါတယ္။
Read More : ယေန႔ေခတ္ ေရပန္းစားလာတဲ႔ Logistics ဆိုတာဘာလဲ?
Source : Shipping and Logistics